ام دی اف 16 میل

بازار توليد و واردات ام دی اف

منابع چوبی موجود در جنگل های ايران يکی از با ارزش ترين داريی ها محسوب می شود. زيرا تنها کمتر از 5 درصد از مساحت ايران را جنگل ها پوشانده اند. آينده توليد ام دی اف در ايران بستگی به ميزان متريال خام موجود دارد. ميزان متريال های موجود در ايران هم وابسته به ميزان درختان فرسوده و ميزان واردات چوب خام دارد.

به علت توليد محدود متريال های خام، صنعت های وابسته به توليد چوب هم نمی توانند رشد زيادی داشته باشند. يکی از مهم ترين صنايع وابسته به چوب MDF ها هستند.MDF ها به طور گسترده ای در توليد وسايل چوبی، کابينت های آشپزخانه، درب، کف پوش و کارهای تزئينی و دکوری استفاده می شوند.

ام دی اف 16 میل

چالشی که اکنون در اين صنعت با آن مواجه هستيم، توليد متريال های خام براي توليد محصولات MDF در بازارهای ايران است. در حال حاضر شش کارخانه ام دی اف، با مصرف سالانه 600000 متر مکعب چوب خام در ايران وجود دارد.

مهم ترين دليل توليد کم ام دی اف در ايران، منابع محدود متريال خام و ماشين آلات با تکنولوژی قديمي هستند که با وجود متريال های خام با کيفيت و ماشين آلات پيشرفته حل خواهد شد. منابع توليد متريال خام در ايران بسيار محدود است و واردات چوب خام (تنه درخت) ممنوع است.

اما عليرغم شرايط موجود در بازار کنونی ام دی اف، توليدکنندگان ام دی اف با دستگاه های پيشرفته کار می کنند و استفاده از ماشين اين صنعت در حال پيشرفت است. با توجه به کمبود درخت و کاشت کم درخت در ايران، در سال 2008 پيشنهادی مبنی بر کاشت درختان به منظور ايجاد منابع چوب خام برای توليد ام دی اف و کاهش هزينه توليد MDF در ايران ارائه شد.

ام دی اف 16 میل

با توجه به افزايش نرخ جمعيت در ايران، مصرف پانل های چوبی هر ساله در حال افزايش است. اما تاثيرات اقتصادی قانون واردات، بر نرخ توليد و رقابت اقتصادی بين توليد کنندگان ام دی اف به خصوص در سال 96 تاثير گذاشته است.

وقتی در سال 1996 براي اولين بار ام دی اف وارد ايران شد، واردات ام دی اف در ايران به طور چشمگيری از 217081 متر مکعب در سال 2004 به 1078472 متر مکعب در سال 2012 افزايش يافت. قبل از سال 2004 مجموع مصرف داخلی MDF کاملا به واردات وابسته بود. در حال حاضر 30 درصد از ام دی اف از تايلند، 24 درصد از ترکيه، 21% از چين، 14% از امارات متحده عربی، 10% از مالزی و 1% از ديگر کشورها وارد ايران می شوند.

در سال 2004 اولين کارخانه ام دی اف در ايران، با توليد سالانه 40000 متر مکعب ايجاد شد و در سال 2012 توليد MDF حدود 16 برابر بيشتر از سال 2004 شد. در سال 2013، توليد، واردات و صادرات چوب های LDF به ترتيب 980559 – 54548 و 19037 متر مربع اعلام شدند و تا مدتی اين پانل های چوبی بر بازار چوب حاکم بودند تا اينکه در سال 2009 MDF رشد خوبی پيدا کرد.

درواقع LDF در بازار ايران جای خودش را باز کرده بود و MDF درحال رشد و گرفتن بازارهای ايران برای کاربردهای متنوع و جديد بود. درخواست برایMDF در ايران به سرعت رشد کرد و بعد از مدتی از LDF پيشی گرفت. MDF هم چنين در رقابت با چوب های قديمی مورد استفاده در نجاری هم قرار گرفت اما مهم ترين دليل محبوبيت MDF در بين کاربران ايرانی، تنوع، زيبايی و مقاومت آن در برابر نفوذ آب است.

افزايش استفاده فرصتی برای افزايش ظرفيت توليد با استفاده از ماشين آلات وارداتی ايجاد کرد. کارخانجات توليد ام دی اف در ايران به دو صورت محصولات خود را به بازار عرضه مي کنند ام دی اف خام و روکش شده. بيشترين روکش هايی که در ايران استفاده می شوند: روکش ملامينه، روکش فويل و hpl هستند.

روکش ها خريده می شوند و روی ام دی اف های خام قرار می گيرند و به فروش می رسند. در ايران صادارات ام دی اف وجود ندارد زيرا منايع و توليد کنندگان محلی بسيار اندک هستند.

محصولات مشابه

ام دی اف 16 میل

MDF گيلان با توليد ساليانه 120000 متر مکعب

آرتا با توليد 105000 متر مکعب

MDF مازندران با توليد 105000 متر مکعب

MDF شمال خراسان با توليد 90000 متر مکعب

MDF بوشهر با توليد 6000 متر مکعب

ام دی اف 16 میل
آمار واردات ام دی اف و انواع چوب آلات در سال 96

مقدار واردات MDF در نه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19% کاهش نشان می دهد. مجموع واردات انواع MDF در نه ماهه اول سال 96، مقدار 810,654 متر مکعب به ارزش 241,627,111 دلار بوده است.

جمع کل واردات چوب آلات خام به کشور در نه ماهه نخست سال جاری مقدار 317,895 تن به ارزش 119,201,853 دلار بوده است که از نظر مقداری حدود 37% نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. از اين مقدار واردات 95% به صورت الوار بوده است.

که از اين مقدار بيشترين ميزان چوب وارداتی الوار بوده است و کمترين ميزان آن چوب دو نيم شده، ترکه و بريده است.

مقدار واردات روکش های چوبی در اين مدت 3557 تن به ارزش 9497935 دلار بوده است. اين مقدار واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41 درصد افزايش داشته است.

در اين دوره جمعا 16،359 تن انواع روکش های مصنوعی به ارزش 45,558,066 دلار به شرح زير وارد کشور گرديده است: روکش pvc (ترموپلاستيک) به مقدار 10952 تن به ارزش 30,163,245 دلار (17% کاهش).

روکش ملامينه به مقدار 4329 تن به ارزش 12,577,404 دلار HPL (فرميکا) به مقدار 1,195 تن و به ارزش 2,817,417 دلار. (12% افزايش). با توجه به قيمت های متعارف HPL به نظر می رسد در واردات HPL کم اظهاری شديد وجود داشته باشد.

مجموع واردات نئوپان در نه ماهه نخست سال جاری 2،548 متر مکعب به ارزش 1,050,196 دلار بوده است. اين مقدار نسبت به سال گذشته 83% کاهش نشان می دهد. هم چنين تخته فيبر سبک، تخته فيبر سخت، تخته لايه و کل اوراق فشرده چوبی هم از انواع ديگر فرآورده های چوبی وارد شده به ايران بوده اند.

بنابراين بررسی و تخمين نيازها و درخواست های آينده برای پانل های چوبی ام دی اف می تواند کمک زيادی به تصميم گيری برای ايجاد يک برنامه بلند مدت در اين بخش از صنعت بکند. پيش بينی نيازهای آينده برای کالا و سرويس های مختلفی استفاده می شود و با هدف سرويس دهی بهتر در آينده انجام مي شود.

اما پيش بينی مصرف ام دی اف در ايران کار آسانی نيست زيرا اطلاعات مصرف ام دی اف در ايران فقط برای ده سال موجود است و توليد ام دی اف در ايران به دليل کمبود متريال های خام، شرايط اقتصادی و تحريم ها دستخوش تغييرات شديدی می شود.

از سال 2004 مصرف ام دی اف در ايران حدود 5 برابر افزايش داشته است. داده های تخمين زده شده از ميزان نياز به ام دی اف در ايران نشان می دهد که ميزان کلی نياز به ام دی اف در ايران به 1642000 متر مکعب در سال 2018 خواهد رسيد که در مقايسه با سال 2013، %42 افزايش خواهد داشت. افزايش نياز به ام دی اف بيانگر اين است که توليد کنندگان ام دی اف با کمبود متريال خام در آينده مواجه خواهند شد. اين نياز با پديدار شدن کارخانه های جديد، بحرانی تر خواهد شد.

MDF چیست

براي پاسخ به نياز متريال خام براي توليد ام دی اف، لازم است مجموعه ای از استراتژی ها را به کار بگيريم. اولين راهکار گسترش گياهان و درخت ها و افزايش کاشت آن هاست. اين راهکار يک راه حل بلند مدت برای افزايش توليد چوب خام است. اما بخش عمومی به دليل عدم وجود کنترل و مديريت مناسب، نمی تواند در اين بخش موفق باشد. به نظر می رسد ريسک سرمايه گذاری در درخت کاری نسبت به واردات ام دی اف و روکش بسيار بيشتر باشد.

اما برای گسترش صنعت چوب لازم است تا پروژه های ثابتی در اين زمينه راه اندازی شود. استفاده کاربردی از جنگل های زراعی می تواند با يک راه علمی انجام شود. جنگل ها می توانند با درخت کاری دوباره احيا شوند و استفاده از آن ها در صنعت چوب گسترش پيدا کند. دوم، متقاعد کردن دولت برای منع قانون جلوگيری از واردات چوب درختان و سوم تغيير منابع چوبی است می توانيم منابع سلولزی را جايگزين منابع کنوني کنيم.

اقتصاد چوب کشور بيمار بوده و بحران در صنايع چوب به دليل کمبود ماده اوليه در دو سال ديگر نمود پيدا می کند و افزود که درحال حاضر واردات چوب به صورت خام جهت تامين مواد اوليه کارخانجات به شدت احساس می شود، حال انکه به دليل نبود امکانات و شرايط قرنطينه چوب، واردات آن ممنوع است. طبق اعلام منصوری، مصرف سالانه “ام دی اف کشور” دو ميليون و 500 هزار متر مکعب بوده حال آنکه ميزان توليدات ام دی اف کشور به يک ميليون و 200 هزارمتر مکعب می رسد که بيش از نيمی از ام دی اف داخل کشور از محل واردات تامين می شود.

اين در حالی است که تعداد زيادی از توليد کنندگان ام دی اف در شمال، ام دی اف با کيفيت نه چندان مناسب را از روسيه وارد کرده و پس از روکش در کارخانه خود، به اسم توليد داخل به بازار عرضه می کنند. در حال حاضر می توان گفت ام دی اف يکی از پرکاربردترين محصول در مقابل محصولات ديگر چوبی است و تخمين زده می شود که در سال 2018 ، 1642000 متر مکعب در ايران مصرف داشته باشد.

اين درحالی است که در سال 96 قيمت متريال خام براي توليد ام دی اف افزايش چشمگيری داشت و توليد کنندگان ام دی اف نياز به توليد چوب خام را نيازی اساسی دانستند و اعلام کردند هزينه ای که برای واردات چوب خام می پردازند تقريبا باسود به دست آمده برابر و يا حتی بيشتر است و بايد فکری به حال توليد چوب خام در ايران کرد.

طبق آمار تقريبی اعلام شده در سال جاری 10 ميليون تن چوب خام مورد نياز است درحالی که تنها 3 ميليون تن چوب در جنگل های شمال توليد می شود و ميزان باقی مانده بايد از راه واردات تأمين شود. با توجه به نتايج به دست آمده براي تشويق توليد کنندگان ام دی اف به ادامه توليد، نياز به برنامه ای برای گسترش جنگل ها و منابع چوب خام داريم.

همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید