ام دی اف مقاوم در برابر آتش
ام دی اف مقاوم در برابر آتش و باکتری

در دنیای فناوری و ساخت‌وساز ، نیاز به مواد با خصوصیات استثنایی به منظور تضمین امنیت و مقاومت در برابر چالش‌های مختلف اجتناب‌ناپذیر است . در این راستا ، امروزه تولید ام دی اف با توان مقاومت بالا در برابر آتش و باکتری به عنوان یک دستاورد نوآورانه و حیاتی در صنعت مصالح ساختمانی مطرح شده است.  این خبر نقطه شروعی است برای آشنایی عمیق‌تر با ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع ام دی اف و چگونگی انتخاب و استفاده بهینه از آن در پروژه‌های مختلف .

ام دی اف مقاوم در برابر آتش و باکتری

در سالیان اخیر ، محدودیت‌های موجود بر سر راه تأمین منابع اولیه چوبی در کشور به واسطه دلایل مختلف از جمله طرح استراحت جنگل ، نوسانات ارزی و … سبب شده است تا تأمین مواد اولیه برای تولید محصولات بر پایه چوبی در صنعت چوب کشور با چالش اساسی روبرو شود . لذا راه حل اساسی در این زمینه ، مدیریت منابع چوبی موجود در کشور و یافتن مواد اولیه مناسب جهت جایگزینی چوب است .

با توجه به ماهیت مواد اولیه کاربردی در تولید ام دی اف ( الیاف چوبی و رزین مصرفی ) این محصول همواره مستعد احتراق بوده و از طرفی ، انتشار فرمالدئید از محصول در محیط داخلی منزل به واسطه ترکیبات سمی رزین مصرفی ( اوره فرمالدئید ) مسبب ایجاد مخاطرات برای سلامتی افراد در درازمدت می‌شود . همچنین محصولات چوبی با سطوح ضد میکروبی سبب کاهش خطر سرایت آلودگی در مراکز بهداشتی و درمانی و ساختمان‌های عمومی می‌شوند . اما با تولید نوعی جدید از ام دی اف دیگر تمامی این مشکلات حل شده است .

    ام دی اف مقاوم در برابر آتش و باکتری

    این طرح برای نخستین بار با هدف دستیابی به مقدار مصرف و مرحله اختلاط ماده CZ100 ( ترکیب اختراعی توسط محققان یک شرکت ایرانی که برای جایگزینی پوشال و الیاف چوبی جهت ساخت کامپوزیت‌های چوبی به کار می‌رود ) جهت تولید در مقیاس صنعتی برنامه‌ریزی و اجرا شد .

    تولید ام دی اف استفاده از ترکیبات CZ100 در سه سطح اختلاط و سه مرحله اختلاط مجموعاً 10 تیمار به همراه نمونه شاهد فاقد CZ100 انجام شد . پس از ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی ، ارزیابی مقاومت‌های فیزیکی و مکانیکی انجام شد و با استاندارد اروپایی EN 625-5 مورد مقایسه قرار گرفت . بررسی پراکنش و نحوه قرارگیری ترکیبات در ساختار محصول از طریق بررسی ریزساختار نمونه‌های تولید شده از روی تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی ( SEM ) انجام شد . از این مرحله ، دو تیمار بهینه انتخاب و تولید نمونه MDF در مرحله پایانی جهت بررسی خواص مقاومت به آتش ، مقاومت در برابر باکتری ، شاخص اکسیژن محدود شده و سنجش میزان انتشار فرمالدئید انجام شد .

    بر اساس نتایج ، استفاده از ترکیبات CZ100 به واسطه اثر پُرکنندگی از طریق قرارگیری ترکیبات در فضاهای خالی ، ایجاد اثر ممانعتی برای عبور و دسترسی مولکول‌های آب به الیاف چوبی و افزایش سفتی در MDF به واسطه دانسیته بالاتر در مقایسه با الیاف چوبی عمدتاً سبب بهبود ویژگی‌های مکانیکی و متعاقباً افزایش ثبات ابعادی نمونه‌ها شد .

    همچنین بر اساس نتایج حاصل از بررسی تصاویر میکروسکوپی ، برهمکنش اثر پراکنش و قرارگیری ترکیبات روی سطوح الیاف چوبی ، تشکیل یک لایه پوششی روی الیاف چوبی و متعاقباً ساختار حفر همانند ( غشایی ) ترکیبات CZ100 ، سبب کاهش خروج فرمالدئید و کاهش میزان اکسیژن در دسترس الیاف شد که این امر سبب کاهش خطر اشتعال محصول می‌شود . بهبود عملکرد ضد باکتریایی را می‌توان به واسطه عناصر موجود در ترکیبات CZ100 و تأثیر آنها روی عملکرد باکتری از قبیل ایجاد اختلال در تشکیل کلونی باکتری و ممانعت از دسترسی به منابع غذایی دانست .

    ام دی اف مقاوم در برابر آتش و باکتری

    استفاده از ام دی اف مقاوم در برابر آتش و باکتری در موارد زیر توجیه می‌شود .

      در ساختمان‌ها ، ام دی اف مقاوم در برابر آتش می‌تواند به عنوان جزء ایمنی و حفاظتی در کاهش انتشار حریق و افزایش زمان فرار مردم نقش داشته باشد .

      در تولید مبلمان ، استفاده از ام دی اف مقاوم در برابر آتش می‌تواند در افزایش ایمنی و مقاومت به حرارت به کار گرفته شود .

      در بخش‌های بهداشتی مانند بیمارستان‌ها ، آزمایشگاه‌ها و مراکز بهداشتی ، ام دی اف مقاوم در برابر باکتری می‌تواند به عنوان یک سطح ساختمانی بهداشتی و ضدعفونی استفاده شود .

      در محیط‌هایی که تمیزی و بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است ، مانند کارخانجات تولید غذا ، ام دی اف مقاوم در برابر باکتری به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد .

      ام دی اف مقاوم در برابر آتش و باکتری

      ام دی اف مقاوم در برابر آتش و باکتری همانطور که اشاره شد می‌تواند در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی ، صنعت مبلمان ، محیط‌های بهداشتی و صنایع غذایی به عنوان راهکاری ایمن و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد . این ویژگی‌های فنی ام دی اف ، تأکید بر افزایش ایمنی در برابر حریق و مقاومت در برابر باکتری را دارد ، که در محیط‌هایی که بهداشت و ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد ، بسیار ارزشمند است .

        همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید