کابینت MDF

امروزه به دلیل پیشرفت در دکوراسیون منازل و طراحی مبلمان اداری و استقبال افراد از کابینت MDF برای نظم‌دهی و زیبا سازی آشپزخانه منازل ، اداره‌ها شاهد پیشرفت آن هستیم به همین دلیل انواع متنوعی از کابینت MDF وجود دارد . کابینت MDF باعث نظم‌دهی و سازماندهی وسایل‌های کاربردی و ضروری می‌شود و به فضای آشپزخانه‌ها نما می‌دهد . کابینت MDF بر روی دیوار و توسط نصاب همراه با تجهیزات خاص و مشخص نصب می‌شود و قرار می‌گیرد .

نصب آنها باید به صورت بسیار دقیق باشد تا مشکلی پیش نیاید و آسیبی به دیوار یا خود کابینت وارد نشود . کابینت MDF مناسب برای اداره‌های بزرگ و دفاتر کاری بزرگ تجاری و دولتی مناسب است و در قسمت آشپزخانه قرار می‌گیرد و همانطور که طراحی مبلمان اداری فضا و اتاق‌های اداره مهم است طراحی آشپزخانه‌ی آن نیز بسیار مهم و با اهمیت است . کابینت MDF را اصولاً در محیط‌های کاری که دارای فضای کمی است می‌سازد ولی در کل هر آشپزخانه با هر مدل و ابعادی نیاز به کابینت دارد .

کابینت MDF هم در آشپزخانه خانگی و هم در آشپزخانه اداری کاربرد دارد و نیز در زیبایی آشپزخانه تأثیر گذار است و همچنین در محیط‌های مختلف کاربردی هستند و می‌توان از آنها استفاده کرد . علاوه بر زیبایی که دارند بر زیبایی محیط‌های اداری تأثیرگذار هستند به همین دلیل طراحان و تولیدکنندگان کابینت ، طرح‌ها و رنگ‌های مخصوصی را برای کابینت MDF استفاده می‌کنند .

کابینت‌های جدید و مدرن که با استفاده از جدیدترین سبک‌ها و متد‌ها طراحی و ساخته شده‌اند انواع متنوعی دارند . این کابینت‌ها هم برای آشپزخانه منازل و هم برای اداره‌ها طراحی و ساخته شده‌اند . اینکه از چه نوع و چه مدل کابینتی برای مکان مورد نظرتان استفاده کنید ، سلیقه‌ای است . امکان دارد مدیر عامل شرکتی از طراحی سنتی برای زیباتر کردن آشپزخانه‌ی اداره‌‌ی خود استفاده نماید .

بعضی‌ها از طراحی ساده و رسمی کابینت‌های MDF اداری استفاده می‌کنند و حتی برخی از اداره‌ها طبق مدل و سبک فضای اداری خود و طراحی مبلمان اداری ، کابینت آشپزخانه را انتخاب می‌نمایند . بنابراین نمی‌توان گفت که همه‌ی اداره‌ها باید طبق یک سیستم یا یک اصول آشپزخانه را طراحی کرده باشند . شرکت آبادیس در این مقاله قصد دارد درباره‌ی جنس و متریال MDF ، انواع کابینت‌های MDF و کاربرد آنها به شما عزیزان اطلاعات بدهد .

در چند دهه‌ی گذشته معمولاً کابینت‌ها از جنس فلز طراحی و ساخته می‌شدند اما امروزه به دلیل پیشرفت در دنیای دکوراسیون کابینت‌ها اغلب از جنس MDF ساخته می‌شوند . MDF مخفف کلمه‌ی لاتین تخته فیبر با چگالی متوسط است و برای ساخت کابینت از جنس MDF ، از تکه‌های چوب ، موم و رزین استفاده می‌کنند .

پس از ترکیب این سه مواد به وسیله فشار و حرارت آنها را به MDF تبدیل می‌کنند و MDF خام یا بدون روکش تولید می‌شود که روکش‌هایی با طرح و رنگ مختلف را روی دو طرف MDF می‌چسبانند . MDF در ساخت بسیاری از وسایل دکوراسیون مانند کمد ، کابینت ، پارتیشن ، میز و … استفاده می‌شود . کابینت MDF به دلیل استقبال زیاد ، انواع متنوع و شکیلی دارد و در دکوراسیون دارای انواع طرح و رنگ زیبا است .

کابینت‌های MDF اصولاً وزن سبکی نسبت به سایر متریال‌ها دارند و به همین دلیل آسان‌تر بر روی دیوار نصب می‌شوند اما بعضی از کابینت‌های MDF به دلیل نوع روکش آنها در برابر رطوبت و آب آسیب‌پذیر هستند و متورم می‌شوند . یکی از مهم‌ترین مزایای کابینت‌های MDF این است که حشرات را به خود جذب نمی‌کنند و حشرات در کابینت‌ها لانه‌سازی نمی‌کنند .

MDF ، در سال 1925 توسط مخترع ویلیام میسون به اختراع رسید . ویلیام میسون یکی از دوستان توماس ادیسون بود که به صورت اتفاقی به اختراع این مواد رسید . او که به دنبال استفاده‌های بهینه از باقیمانده‌های انواع چوب در کارخانه‌ها بود ، یک روز به طور اتفاقی فراموش می‌کند که ماشین‌آلات خود را خاموش کند و دستگاه‌های او به کار خود ادامه می‌دهند و ورقی نازک از چوب اما بادوام تولید می‌کنند .

میسون پس از این اتفاق ، اختراع خود را که ، یک ورقه چوبی با دوام با استفاده از تراش‌های چوب در دما و فشار بالا بود به ثبت رساند . تولیدکنندگان MDF تا سال‌ها بعد از این اختراع ، برای تولید MDF به روش میسون عمل می‌کردند و آن را به تکامل رساندند . امروزه MDF با استفاده از ماشین‌آلات فوق پیشرفته تولید و عرضه می‌شوند .

طراحی کابینت آشپزخانه آبادیس

MDF از نظر ساختار به چند دسته تقسیم‌‌بندی می‌شود :

اولین نوع از کلاس و درجه‌بندی MDF ، کلاس A است که انواع MDF نازک را در بر می‌گیرد و برای پوشش سقف ، دیوار ، ساخت کفپوش ، خودرو سازی ، رویی درب‌های چوبی و ساخت انواع کابینت و کمد مورد استفاده قرار می‌گیرد .

کلاس B متضاد کلاس A است و از ضخامت بالایی برخوردار است . می‌توان از آن برای ساخت روکش‌هایی با نقش و نگار استفاده کرد . به علت ضخامت بالایی که دارد کار با آن آسان‌تر است .

این نوع MDF به علت اینکه با فرمالدهید کم است در برابر خوردگی مقاوم هستند . مناسب در صنعت مبلمان هستند .

این نوع از MDF در برابر رطوبت مقاوم است و در آن نوعی چسب استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود . چسبی که فرمالدهید است و موجب مقاومت در برابر رطوبت می‌شود . از این MDF می‌توان در فضاهایی استفاده کرد که دارای رطوبت است و در ساخت درب‌های سرویس بهداشتی  و حمام ، پنجره‌ها ، پله‌ها و … استفاده کرد .

یکی از مشکلات بزرگ که همیشه برای محصولات چوبی ایجاد می‌شود ؛ تجمع حشرات و قارچ‌ها در آنها است . در ساخت این MDF از حشره‌کش و مواد ضد قارچ استفاده شده است که از نفوذ آنها به چوب جلوگیری می‌کند . در تولید پارکت و محصولات مشابه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد .

چوب ، یکی از مواردی است که موجب شعله‌ور شدن آتش می‌شود به همین دلیل در ساخت بسیاری از محصولات چوبی باید از مواد اولیه‌ی مقاوم در برابر آتش استفاده کرد . MDF کلاس F از انواع MDF مقاوم در برابر آتش است و از آن در ساخت کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها استفاده می‌شود .

مقاوم و در عین حال سبک بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های وسایل چوبی است . در این نوع MDF با افزایش پرس و برخی افزودنی ، چگالی بالاتری خواهد داشت و برای محصولات چوبی سبک گزینه مناسبی است .

این نوع MDF چگالی کمی دارد و علاوه بر عایق حرارتی دارای عایق صوتی نیز است .

این نوع MDF برای زیبایی بیشتر استفاده می‌شود و دارای انواع روکش از جنس PVC و ملامینه است و به عنوان MDF ملامینه یاد می‌شود . این نوع MDF در دکوراسیون داخلی اداره‌ها یا منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد .

برای ساخت رویه‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد .

MDF خام است که در ستون‌های داخلی ساختمان‌ها ، پارتیشن‌بندی ، اسباب‌بازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار شکل‌پذیر است . از دیگر مزایای این نوع MDF دارای قابلیت شکل‌پذیری آسان است ، دارای لبه‌های محکم و سبک و سطوح صاف و متراکم است .

یکی دیگر از انواع MDF ، هایگلاس است که این روزها بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته شده است . در واقع MDF هایگلاس دارای روکش پلاستیکی به نام پلکسی گلاس است که از جنس پلی کربنات است که مانند شیشه شفافیت بالایی دارد و نسبت به آن سبک‌تر است . این نوع MDF در ساخت انواع کابینت‌های هایگلاس و دیگر ملزومات دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود .

حال می‌خواهیم شما عزیزان را نسبت به انواع کابینت‌های MDF در اداره‌ها و منازل آشنا کنیم .

روکش اکریلیک یکی از انواع روکش‌های کابینت MDF است که ظاهری براق و شفاف دارد . روکش اکریلیک دارای ترموپلاستی است و بسیار انعطاف‌پذیر است و شکل‌گیری بالایی دارد . جنس این روکش از اکریلیک تری‌هیدرید آلومنیوم ، رزین‌های اکریلیک و رنگ‌های مختلف است . این روکش کمی نسبت به روکش‌های هایگلاس براق‌تر است به همین دلیل ظاهر مدرن و متفاوتی به آشپزخانه‌ی اداره یا منزل شما می‌دهد . یکی از مزایای مهم این روکش این است که در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت بالایی دارد .

تمیز کردن و برق انداختن این روکش با کشیدن یک دستمال امکان‌پذیر است و آسان می‌باشد . با وجود اینکه روکش اکریلیک و روکش هایگلاس از نظر کیفیت ساخت و مقاومت یکسان هستند و تقریباً شبیه به هم هستند و فقط از نظر شفافیت روکش هایگلاس کمتر است روکش اکریلیک قیمت بالاتری دارد و این امر توجیه‌کننده نیست . به همین دلیل روکش هایگلاس بسیار پر فروش و پر طرفدار است .

برای پوشش کابینت MDF از ماده‌ای به نام پلکسی گلس استفاده می‌شود . معمولاً در این نوع کابینت فقط یک طرف آن دارای پوشش هایگلاس است . هایگلاس مانند اکریلیک دارای سطح شفاف و براق است . در ساخت آکواریوم‌های بزرگ ، پنجره‌های زیردریایی و … از پلکسی گلاس استفاده می‌شود . بنابراین میزان مقاومت و استحکام این مدل کابینت MDF بسیار بالا است . همانطور که گفته شد کابینت‌های MDF هایگلاس یکی از پر فروش‌ترین و پر طرفدارترین کابینت‌ها است .

روکش لمینیت ، اغلب از لایه‌های نازک کاغذی و پلاستیکی‌های رزین ساخته شده است و روی MDF یه لایه‌ی ضد آب به کاربرده شده است . این نوع در تحت فشار بالا و در کارخانه‌ها ساخته می‌شود . روکش‌ها توسط نوار PVC و یا آلومنیوم روی MDF نصب می‌شوند . میزان مقاومت این نوع روکش بسیار بالا است و کاربرد فراوانی دارد .

میزان تنوع رنگ آن نیز نسبتاً بالا است به همین دلیل کابینت‌سازان بسیار از این محصول استفاده می‌کنند . لمینیت در انواع براق و مات ساخته شده است اما سطح براق آن به هایگلاس و اکریلیک نمی‌رسد و مقاومت اکریلیک بالاتر است .

این روکش از محدود روکش‌هایی که برای نصب روکش روی MDF نیاز به چسب ندارد به دلیل اینکه از رزین در ساخته آن استفاده شده است و رزین خود نوعی چسب به شمار می‌رود . میزان مقاومت ملامینه در برابر خراشیدگی بسیار بالا است و قیمت مناسبی نسبت به سایر متریال‌ها دارد . یکی از زیباترین نوع روکش‌های ملامینه روکش سینکرو نایز ( فوق برجسته ) است . روکش‌های سینکرو نایز نوع خاص و جدیدی از ملامینه و بهترین نوع روکش ملامینه است .

در کابینت معمولاً از MDF با روکش PVC استفاده می‌شود . PVC به دلیل اینکه دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت ، حرارت و خراشیدگی دارد استفاده بسیاری در صنعت کابینت سازی دارد و می‌توان گفت روکش وکیوم ممبران پر استفاده‌ترین و پر طرفدارترین نوع کابینت است و فضای زیبا و کلاسیکی در آشپزخانه‌ی اداره و منزل شما عزیزان ایجاد می‌کند .

کابینت با روکش چوب طبیعی قیمت بالایی دارد و در مدت زمان طولانی ساخته می‌شود . روکش چوب طبیعی برای پوشاندن چوب MDF که مصنوعی است ساخته شده است و شما عزیزان می‌توانید با استفاده از این روکش فضای طبیعی و کلاسیک ایجاد نمایید .

این روکش معمولاً از جنس چوب درخت بلوط ، راش و … است . ظاهر آشپزخانه اداره و منزل شما حال و هوای طبیعی و سنتی به خود می‌گیرد . مراقبت از این نوع کابینت MDF بسیار سخت است و در برابر رطوبت و حرارت مقاومت بالایی ندارد به همین دلیل باید از آن به خوبی مراقبت کرد . البته روکش‌های چوبی که طرح چوب است اما از PVC ساخته شده است وجود دارد و در میان روکش‌های ممبران وجود دارد .

یکی از جدیدترین انواع کابینت MDF با روکش UV است . اغلب کابینت‌ها در برابر نور خورشید مقاومت پایینی دارند اما کابینت MDF با روکش UV در برابر نور خورشید مقاومت بالایی دارد . اینکه مقاومت سایر متریال‌ها در برابر نور خورشید پایین است به این معنی نیست که کیفیت پایینی دارند و نور خورشید زیاد باعث فرسودگی کابینت‌ها نمی‌شود .

سطح این نوع کابینت‌ از هایگلاس براق‌تر است . این روکش معمولاً 9 لایه است و پروسه ساخت طولانی دارد به همین دلیل قیمت بالایی دارد . این روکش در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم است .

کابینت‌های MDF اغلب در قسمت آشپزخانه اداره‌ها و منازل نصب می‌شوند اما امکان دارد در قسمت‌های دیگر اداره‌ها و دفاتر یا حتی منازل نصب شوند . کابینت‌ها برای نظم‌دهی فضای شلوغ آشپزخانه ساخته شده‌اند و وسایل ضروری و کاربردی آشپزخانه ، در آنها جای می‌گیرند . بنابراین شما عزیزان برای نظم‌دهی فضای آشپزخانه اداره‌ی خود لازم است از کابینت‌های MDF استفاده کنید .

شرکت طراحی مبلمان اداری آبادیس با استفاده از این مقاله شما عزیزان را نسبت به انواع جنس MDF و انواع روکش‌های کابینت‌های MDF آشنا کرد تا خریدی آگاهانه داشته باشید و فضای زیبایی در آشپزخانه اداره‌ی خود ایجاد نمایید .

همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید