چیدمان دفتر اداری
چیدمان دفتر اداری

برای ایجاد فضای کار نیاز به دکوراسیون و مبلمانی می‌باشد . در اداره‌ها و شرکت‌ها دفتر اداری متعددی وجود دارد اعم از دفتر اداری مدیر ، دفتر اداری معاون ، دفتر اداری کارشناس و … . هر یک از این دفتر اداری‌ها دارای اجزایی هستند و باید با توجه به اصول طراحی چیده شوند . چیدمان دفتر اداری دارای اهمیت بسزایی است چرا که دکوراسیون و نوع چیدمان روی روندکار و روحیه افراد تاثیرگذار است . در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با چیدمان دفتر اداری ، مبلمان و اجزای آن ، ویژگی‌های هر یک از اجزای چیدمان دفتر اداری آشنا کنیم .

چیدمان دفتر اداری

چیدمان دفتر اداری مانند تمامی فضاها دارای اجزای مهم و اصلی است که در ادامه مقاله شما را با این اجزا و ویژگی‌هایشان آشنا می‌کنیم .

یکی از مهم‌ترین اجزای چیدمان دفتر اداری ، میز اداری است . چرا که برای انجام کار افراد و کارمندان اداره ساخته شده است و وجود آن الزامی می‌باشد . در چیدمان دفتر اداری میزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند چرا که از تجهیزات کاری افراد می‌باشند و افراد برای انجام امور خود به بهترین نحو نیاز به یک میز با کیفیت و مناسب کار و فضای خود دارند . بنابر همین موضوع میز اداری در دکور اداری دارای انواع بسیاری است .

میز مدیریت : یکی از مهم‌ترین میزها در در چیدمان دفتر اداری ، میز مدیریت است چرا که این میز همانطور که اسمش مشخص است برای مدیر و مدیریت طراحی و ساخته شده است و مدیر در راس مجموعه و شرکت قرار دارد و اگر این میز تاثیر مثبت بر روی روندکاری مدیر داشته باشد کارمندان نیز روندکاری خوبی خواهند داشت .

میز مدیریت باید طوری طراحی و ساخته شده باشد که تمامی تجهیزات ضروری و کاری مدیر بر روی آن یا در کمد فایل کشو آن جای بگیرد . بنابراین دارای ابعاد بزرگی است . این میز مانند سایر میزها دارای انواع متنوع و شکیلی است و در انواع جنس ، طراحی ، سبک و … ساخته شده است .

میز معاونت : این میز برای معاون یک مجموعه طراحی و ساخته شده است و مانند میز مدیریت دارای انواع بسیاری است . متریال میز معاونت که از عناصر دکور اداری است مانند میز مدیریت می‌باشد و به شرح زیر است:

  1. میز معاونت چوبی
  2. میز معاونت MDF
  3. میز معاونت شیشه‌ای
  4. میز معاونت فلزی

این میز که از اجزای چیدمان دفتر اداری است همانطور که در قسمت فوق اشاره شد از انواع متریال ساخته شده است که هر یک از این متریال دارای سبک دکوراسیون هستند . به عنوان مثال میز معاونت چوبی از چوب طبیعی است و اغلب در رنگ‌های طبیعی و چوب می‌باشند و دارای منبت‌کاری و تراش‌هایی ظریف و زیبا هستند که سبک سلطنتی و کلاسیک را به میز می‌بخشند . این میز دارای سبک مدرن ، مینیمال است .

میز کارشناسی و کارمندی : میز کارشناسی که از عناصر چیدمان دفتر اداری است ، همانطور که از اسمش مشخص است برای کارشناسان و کارکنان یک مجموعه طراحی و ساخته شده است و دارای ابعاد بزرگی است چرا که هدف از طراحی این میز اداری جای‌گیری وسایل مهم و ضروری کار افراد و قرارگیری اسناد و مدارک است .  این میز نسبت به سایر میزها بزرگ‌تر است و قابلیت بیشتری دارد چرا که دارای فایل کشو و جا کیسی می‌باشد و با استفاده از این میز دیگر نیازی به فایل کشو جداگانه ، میز کامپیوتر و … نیست .

میز کارمندی نیز از عناصر چیدمان دفتر اداری است و این میز برای کارمندان طراحی و ساخته شده است . این میز بر خلاف میز کارشناسی دارای ابعاد کوچک است و یک میز ساده می‌باشد چرا که این میز برای تمامی کارمندان در نظر گرفته شده است و ابعاد آن باید طوری باشد که در اتاق کارمندان جای گیرد .

میز کنفرانس : این میز که از اجزای چیدمان دفتر اداری است در اتاق مشاور نیز قرار می‌گیرد و برای تبادل نظر و اطلاعات و مشورت طراحی و ساخته شده است . این میز در انواع متنوعی از نظر طراحی و شکل می‌باشد . میز کنفرانس مانند سایر میزها در دکور اداری ، اغلب از جنس و متریال MDF ساخته شده است .

چرا که MDF متریالی با وزن سبک و مقاومت بالا است و دارای قیمت مناسبی می‌باشد . سطح صاف این متریال باعث شده که هنگام استفاده از این میز احساس راحتی داشت . همچنین میز کنفرانس MDF باید بر اساس اصل ارگونومیک طراحی ساخته شده باشد و این میز از ترکیب MDF با دیگر متریال مانند فلز و شیشه ساخته می‌شود . این میز به دلیل اینکه از جنس MDF ساخته شده است ؛ انعطاف‌پذیر می‌باشد و با شکل و فرم مختلفی طراحی شده است . اشکال آن به شرح زیر است :

  1. میز کنفرانس مربع
  2. میز کنفرانس بیضی
  3. میز کنفرانس مستطیل
  4. میز کنفرانس دایره

میز جلو مبلی : میز جلو مبلی ، همانطور که از اسمش مشخص است ؛ یک میز کناری و همراه ، در کنار مبلمان اداری است . مبلمانی که فرد می‌تواند روی آن بنشیند که یک میز جلو مبلی می‌تواند تأثیر بسیاری در راحتی افراد ، زیبایی مبلمان اداری و جذابیت دکوراسیون داخلی فضای اداری داشته باشد . میز جلو مبلی ، یک میز نسبتاً کوچک و کم ارتفاعی است که به طور معمول انتهای مبل و جلوی مبل قرار می‌گیرد .

این محصول اداری می‌تواند جایی برای گذاشتن چراغ در کنار مبلمان  و به عنوان محلی برای گذاشتن وسایل پذیرایی و مجلات از آن استفاده شود . میز جلو مبلی اداری یکی از تجهیزات مهم است که در طراحی دکوراسیون فضاهای اداری کمتر مورد توجه شرکت‌ها قرار می‌گیرد .

هنگام خرید و تجهیز مبلمان اداری ، خرید و تهیه‌ی میز جلو مبلی اداری اغلب فراموش می‌شود . اهمیت میز جلو مبلی اداری شاید از دیگر میزهای اداری کمتر باشد اما باید به این نکته دقت کرد که این میزها معمولاً برای قرار گرفتن در مکان‌هایی است که مراجعه‌کنندگان قصد نشستن دارند و بی‌کیفیت بودن و عدم زیبایی آن می‌تواند روی افراد تأثیرگذار باشد .

میز تلویزیون : میز تلویزیون از دیگر لوازم چیدمان دفتر اداری است و اغلب در قسمت انتظار و لابی یا اتاق مدیریت قرار می‌گیرد . این میز دارای انواع متنوعی است و برای سبک‌های بسیاری ساخته شده است . همچنین در انواع سایز و ابعاد می‌باشد چرا که تلویزیون نیز خود دارای انواع متنوعی از نظر سایز و طراحی است و باید میز مناسب تلویزیون خود را انتخاب کنید .

یکی دیگر از اجزای مهم چیدمان دفتر اداری مبل اداری یا نیم‌ست مبل اداری است . نیم ست مبل اداری از محصولات دکوراسیون و مبلمان اداری است که دارای 1 مبل دو نفره 2 مبل تک‌نفره می‌باشد . این مبلمان بسیار جمع و جور و خلاصه است و فضای زیادی را محدود نمی‌کند به همین دلیل در دکوراسیون و چیدمان دفتر اداری مدیریت بسیاری کاربردی است . این مبلمان برای هر سبک دکوراسیون و هر سلیقه‌ای ساخته شده است . این مبل اداری در انواع متنوعی اعم از مبل اداری استیل ، مبل اداری چوبی ، مبل اداری MDF ساخته شده است .

برای نظم‌دهی دفتر اداری در چیدمان دفتر اداری از کمدها و فایل‌های کشو استفاده می‌شود . چرا که وسایل ضروری کاری و اسناد و مدارک را به آسانی در خود جای می‌دهد و افراد می‌توانند با استفاده از آنها به فضای اداری خود نظم بخشند . کمدهای اداری که عناصر چیدمان دفتر اداری هستند با توجه به نوع کاربری که دارند دارای انواع متنوعی می‌باشند . این کمدها به شرح زیر هستند .

کمد اداری فایل : این مدل کمد اداری که از عناصر چیدمان دفتر اداری است از نظر سایز و ابعاد کوچک است و ظاهری کوچک دارد . در انتهای این کمد اداری غلتک‌هایی نصب شده‌ است که  امکان جابه‌جایی آن را آسان‌تر نموده است . بنابراین می‌توانید با استفاده از این کمد اداری فایل‎‌ها ، اسناد و مدارک موجود در اداره‌ی خود را به سادگی در دفتر کاری یا اداره جابه‌جا کنید . معمولاً این مدل کمد اداری از جنس MDF طراحی و ساخته می‌شود .

کمد اداری کشویی : کمد اداری کشویی ، باعث ایجاد نظم بیشتر می‌شود چرا که به صورت کشویی است و هر کدام از کشوها را می‌توان به یک موضوع خاص و مشخص ، اختصاص داد و طبقه‌بندی کرد . بنابراین این نوع کمد اداری که از اجزای چیدمان دفتر اداری است را برای نظم‌دهی بهتر و سازماندهی مشخص تمام پرونده‌ه‌ها ، اسناد و مدارک‌ها استفاده می‌کنند و با استفاده از این مدل کمد اداری دسترسی آسان‌تری به پرونده‌ها خواهید داشت . 

کمد اداری قفسه‌ای : این نوع کمد اداری همانطور که مشخص است و از اسمش پیدا است ، به صورت قفسه‌ای ساخته شده است و درب ندارد . این کمدها وسیله‌ی مناسبی هستند تا شما وسایل کاربردی و ضروری خود را از روی میزها جمع‌آوری کنید و شلوغی میزها را از بین ببرید و به آنها نظم دهید و این مدل کمد گزینه‌ی مناسب و خوبی برای قرارگیری پرونده‌های محرمانه نیستند . همچنین کمد اداری قفسه‌ای به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که می‌توان دکوری و لوازم تزئینی را بر روی آنها جای داد .

کمد اداری زونکن‌خور : کمدهای اداری زونکن‌خور با قفسه‌های بزرگ و گسترده‌ای ساخته شده‌اند و می‌توان پرونده‌ها و اسنادهای زیادی را که به صورت محرمانه هستند در آنها جای داد . این مدل کمدهای اداری که اجزای چیدمان دفتر اداری می‌باشند دارای قفل هستند و برای نگهداری اسناد محرمانه بسیار مناسب می‌باشند . این نوع کمد اداری نیز فضای کمی را در اداره‌ها اشغال می‌کند . 

کمد اداری فایل‌های ضد حریق : امکان اینکه اداره و محیط‌ کار دچار آتش‌سوزی شود ، وجود دارد . بنابراین باید برای حفط پرونده‌ها و اسناد محرمانه از وسایل و کمدهای مناسب و ضد حریق استفاده نمود ؛ تا احتمال سوختن این اسناد به صفر برسد . کمدهای پرونده‌های ضد حریق ، از جنس ضخیم‌تر و مقاوم‌تری ساخته می‌شوند تا در صورت بروز آتش‌سوزی از اسناد موجود در این کمدها نگهداری کنند . برای مشاغل اداری که اسناد مهم و محرمانه‌ای دارند ؛ وجود این مدل کمد اداری ضروری است .

کمد اداری دکوراتیو : کلمه ی دکوراتیو به منظور طراحی و ساخت اشیایی است که علاوه بر دکوری و زیبایی ، کاربردی نیز هستند . دکوراتیو ریشه در طراحی داخلی دارد البته که بعضی از آن را می توان در آثار هایی مثل تابلوهای نقاشی ، عکس ، مجسمه و … دید . این سبک از کمد اداری جزء اشیا و اجسام دکوری می‌باشد . اشیا دکوراتیو عبارتند از آیینه‌های دیواری و قدی ، قاب عکس ، ساعت ، صندلی و انواع میز ، انواع ظروف و گلدان‌های چینی ، سفالی و دکورهای دیواری و… .

کمد دکوراتیو که از اجزای چیدمان دفتر اداری است برای ورودی‌ها و راهروهای هر فضا و مکانی و فضای پذیرایی منازل بسیار پر کاربرد است . به خاطر سبک خاص و منحصر به فردی که دارد زیبایی و فضای دلنشینی می‌سازد . تمام درب‌های آن به صورت مگنتی و بدون دستگیره ساخته شده است که همین امر سبکی مدرن ایجاد کرده است و دکوراسیون داخلی محیط مورد نظر را مدرن و مینیمال می‌کند .

کمد اداری کردنزا : کمد کردنزا از انواع کمد اداری است که دارای سطحی صاف و ترکیبی از کابینت و کشو است که برای قرار دادن وسایل مختلف مانند اسناد ، مدارک ، لوازم کاربردی و ضروری ، لوازم تزئینی و … مورد استفاده قرار می‌‍‌‌گیرد . این کمدها در طرح و شکل ، سایز و ابعاد ، جنس و متریال ، رنگ طراحی و ساخته می‌شوند و عرضه می‌گردند .

کتابخانه : کتابخانه که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای چیدمان دفتر اداری است دارای انواع متنوعی از جنس و متریال چوبی ، فلزی ، شیشه‌ای هستند . کتابخانه‌ها در انواع مدل‌ها طراحی شده‌اند . کتابخانه زمینی ، کتابخانه دیواری ، کتابخانه درب شیشه‌ای ، کتابخانه دکوراتیو ، کتابخانه تمام طبقه بدون درب ، کتابخانه قابدار ، کتابخانه قفسه‌ای از انواع کتابخانه هستند که باید بر اساس نوع دکوراسیون و دکور اداری ، سلیقه و بودجه خود آن را انتخاب نمایید .

فایل کشو : فایل کشو ، ابزار کاربردی است که می‌توان گفت نقش دراور را نیز ایفا می‌کند . این محصول اداری دارای چند کشو است که شما به راحتی می‌توانید وسایل ضروری و کاربردی خود را در آن جای دهید . معمولاً تعداد کشوهای آن از دو عدد تا هر مقدار تعداد کشو دلخواه و متناسب است و ساخته می‌شود .

پارتیشن‌ها از دیگر لوازمی هستند که اغلب برای زیباسازی چیدمان دفتر اداری استفاده می‌شوند . پارتیشن جداکننده و تفکیک‌کننده‌ای است که جزء ساختار و معماری اصلی فضا و محیط‌ها نیست و از اجزای دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود . این محصول به دو صورت متحرک و ثابت است که هر کدام از آنها با توجه به ساختار و نیازهای مختلف و کاربرد و ویژگی‌های متفاوتی دارد .

پارتیشن‌ها که از اجزای چیدمان دفتر اداری است برای جداکردن فضا و تقسیم کردن یک مکان به چند قسمت و بهره‌مندی بیشتر از محیط است . امروزه پارتیشن‌ها جایگزین مناسب دیوارها هستند و اولین انتخاب افراد به عنوان دیوارکشی فضاها محسوب می‌شوند ؛ چرا که ساخت و نصب راحت و آسان‌تر ، هزینه‌ی کمتر و مزایای بیشتری دارند و برای هر محلی از جمله منازل ، ادارات ، مدارس ، سالن‌های اجتماع و … قابل استفاده هستند .

پارتیشن‌های اداری به دو صورت تک‌جداره و دوجداره طراحی و ساخته می‌شوند . پارتیشن‌ها از جنس و متریال متفاوتی مانند MDF ، چوب ، آلومینیوم ، شیشه و … ساخته می‌شوند .

فلاورباکس اداری که از اجزای چیدمان دفتر اداری است به دلیل استقبالی که از آن می‌شود در انواع جنس و متریال مانند فلز ، پلاستیک ، چوب و … طراحی و ساخته می‌شود و هر کدام از آنها دارای طرح و رنگ متنوع و شکیلی می‌باشند . این جعبه‌ی گل وسیله‌ای است که نقش گلدان یا باغچه‌های بسیار کوچک را در همه‌ی فضاهای خارجی و داخلی ایفا می‌کند .

با استفاده از این محصول اداری می‌توانید دفتر کار کارمند خود  و دفتر مدیریت را زیبا و شاداب کنید . همچنین با استفاده از آن می‌توانید فضای خالی راهروهای اداره‌ی خود را پر کنید و به طراحی مبلمان اداری خود طراوت بخشید و طراحی و دکوراسیون حرفه‌ای داشته باشید . این محصول اداری دارای انواع متنوعی از جنس و متریال ، رنگ و طرح ، سایز و ابعاد است و شما می‌توانید بر اساس شرایط محیط ، سلیقه و سبک طراحی داخلی خود آنها را انتخاب نمایید .

چیدمان دفتر اداری

شرکت طراحی مبلمان اداری آبادیس با استفاده از این مقاله شما عزیزان را با یکی از موضوع‌های مهم در دکوراسیون یعنی چیدمان دفتر اداری و اجزای مهم آن و ویژگی‌های هر یک از آن آشنا کرد تا بهترین چیدمان دفتر اداری را داشته باشید .

همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید