انواع فلاورباکس
فلاور باکس کیوب فریم تیپ 2007
طراحی و ساخت فلاورباکس

امروزه با گسترش زندگی ماشینی ، شهری و تکنولوژی طبیعت در معرض خطر بسیاری قرار دارد . به طوری که جای فضاهای سبز ، درختان ، گیاهان و … را برج‌ها و ساختمان‌ها و آپارتمان‌های غول‌پیکر گرفته‌اند . با این حال از ارتباط انسان و طبیعت نباید نا‌ امید شد . چرا که با طراحی و ساخت فلاورباکس می‌توان این مشکل را حل کرد .

شما می‌توانید با استفاده از انواع فلاورباکس‌ها و با طراحی و ساخت فلاورباکس فضای زیبا و سرسبزی در اداره‌ها ، محیط کارتان و منزل خود ایجاد کنید . همانطور که مدیران شهرسازی هم از فلاورباکس به عنوان وسیله‌ای بسیار مهم برای زیباسازی شهر استفاده می‌کنند . فلاورباکس از اصلی‌ترین وسایل شهری است و طراحی و ساخت فلاورباکس از اهمیت بالایی برخوردار است .

استفاده از فلاورباکس و طراحی و ساخت فلاورباکس یک راه ساده برای ایجاد جذابیت محیط‌های بی‌روح اداره و دفاتر کاری و تجاری است که باعث می‌شود رنگ و رویی تازه به طراحی مبلمان اداری مکان مورد نظر شما بدهد و از این رو طراحی و ساخت فلاورباکس بر مبلمان اداری تأثیر می‌گذارد . همچنین استفاده از فلاورباکس و طراحی و ساخت فلاورباکس باعث می‌شود هنگام کار کردن به کارمندان و کارکنان انرژی مثبت و احساس شادابی ببخشد و با حال خوب و احساس بهتری مشغول کار شوند .

رجوع‌کنندگان نیز از این تازگی و جذابیت لذت خواهند برد . فلاورباکس‌ها معمولاً در مکان‌های قابل دسترسی افراد نصب می‌شوند و برای قرارگیری در همین مکان‌ها طراحی و ساخته شده‌اند ؛ چرا که افراد به راحتی بتوانند به گل‌ها و گیاهان آن رسیدگی کنند و از آنها مراقبت کنند . فلاورباکس‌ها را معمولاً می‌توان در قسمت‌های زیر پنجره ، اطراف پاسیو ، محوطه ، پیاده‌رو و … استفاده کرد و قرار داد و اغلب توسط براکت نصب می‌شوند یا حتی ‌طراحی و ساخت فلاورباکس می‌تواند طوری باشد که از روی نرده‌ها آویزان کرد .

همچنین گاهی اوقات دیده می‌شود طراحی و ساخت فلاورباکس به گونه‌ای است که در قسمت آشپزخانه یک خانه قرارگرفته است تا گیاهان خوراکی رشد کنند و از آنها نگهداری می‌شود و برای یک آشپز به عنوان یک باغ کوچک محسوب می‌شود . در این مورد هدف از طراحی و ساخت فلاورباکس ، ساخت یک باغ کوچک است . شرکت طراحی مبلمان اداری آبادیس با استفاده از این مقاله قصد دارد شما عزیزان را نسبت به فلاورباکس و انواع آنها و طراحی و ساخت انواع فلاورباکس آشنا کند . با طرح چند سؤال به ادامه‌ی مطلب می‌پردازیم :

  • فلاورباکس چیست ؟
  • فلاورباکس‌ها از چه جنس و متریالی ساخته شده اند ؟ ( انواع آنها )
  • فلاورباکس چه کاربردی دارد و هدف از طراحی و ساخت فلاورباکس چیست ؟
  • چه گیاهی را می‌توان در فلاورباکس‌ها پرورش داد و کاشت ؟
  • نصب فلاورباکس‌ها به چه صورت است ؟
فلاور باکس آرمز تیپ 2002

فلاورباکس همانطور که از اسمش پیدا است یک اصطلاح و کلمه‌ی انگلیسی می‌باشد و به معنی جعبه گل است و طراحی و ساخت فلاورباکس به عنوان جعبه گل است . فلاورباکس یک محوطه و جعبه‌ای است توخالی که آن را با خاک مناسب پر کرده و به عنوان فضای مناسب و مدرن برای پرورش گل و گیاه استفاده می‌کنند . امروزه به دلیل استقبال افراد از فلاورباکس‌ها در دنیای دکوراسیون ، شاهد انواع متنوع طراحی و ساخت فلاورباکس هستیم .

به همین دلیل تنوع در طراحی و ساخت فلاورباکس‌ این امکان را به شما عزیزان می‌دهد تا طبق سلیقه و نیازتان مناسب‌ترین را انتخاب نمایید . همانطور که گفته شد فلاورباکس‌ها گزینه‌ی مناسبی برای زیباسازی محوطه‌های بسته و اداره‌ها و سبب طراوت و شادابی بخشیدن به فضا‌های مدرن و جدید هستند و می‌توان از آنها استفاده کرد و در طراحی مبلمان اداری به ‌کار برد . نا گفته نماند که هدف از طراحی و ساخت فلاورباکس همین موضوع است .

همچنین فلاورباکس‌ها دارای ویژگی و مزایای بسیاری هستند که نسبت به طراحی و ساخت فلاورباکس متفاوت است . در فضاهای شهری از فلاورباکس به منظور کاهش سطح چمن‌کاری و صرفه‌جویی در هزینه‌ی نگهداری از چمن استفاده می‌شود و طراحی و ساخت فلاورباکس به همین منظور است . یکی از نکات بسیار مهم و با اهمیت ، سبک بودن فلاورباکس‌ها است و استفاده از متریال‌های سبک در طراحی و ساخت فلاورباکس است که افراد می‌توانند به راحتی آن را جابه‌جا کنند .

فلاورباکس‌ها با توجه به نوع جنس و متریال و موادی که در ساخت متریال آنها استفاده شده تقسیم بندی و دسته بندی می‌شوند و در طراحی و ساخت فلاورباکس متفاوت است . به دلیل تحول آنها از گذشته تا به امروز دارای انواع متنوع و زیبایی هستند .

فلاورباکس‌ها با توجه به گل و گیاهانی که در آن کاشته می‌شوند و نیز با توجه به موقعیت مکانی طراحی و ساخته می‌شوند . بنابراین فلاورباکس‌ها دارای سایز و اندازه‌های مختلفی هستند و این تفاوت‌ها به علت تفاوت در طراحی و ساخت فلاورباکس است فلاورباکس‌ها از نظر جنس و متریال در طراحی و ساخت فلاورباکس به چند دسته تقسیم می‌شوند :

فلاورباکس‌های سفالی در طرح و ابعاد متنوع و مختلفی هستند که بسیار قیمت مناسبی دارند و در اکثر فضا‌های داخلی و خارجی قابل استفاده هستند . فلاورباکس‌های سفالی وزن نسبتاً سبکی دارند و به راحتی حمل و جابه‌جا می‌شوند . معمولاً انواع متنوعی از آنها در دکوراسیون داخلی اکثر منازل استفاده می‌شوند . همچنین این فلاورباکس‌ها مناسب برای فضاهایی با دکوراسیون ساده و سنتی است و می‌توان در فضاهای با این چیدمان استفاده کرد و به کار برد . 

فلاورباکس‌های سفالی به دلیل جنس مقاوم و سنگی که دارند دارای طول عمر بیشتری هستند و می‌توان در مدت زمان طولانی‌تر از آنها استفاده کرد . به دلیل وجود گل و گیاه استفاده از آب به صورت مکرر است ؛ جنس سفال در برابر آب مقاوم است و با دوام می‌ماند .

فلاورباکس‌های چوبی معمولاً در ابعاد کوچک و به صورت تزئینی هستند و ساخته می‌شوند و به عنوان دکوری در فضاهای اداری و دفاتر تجاری و کاری و نیز در منازل استفاده می‌شوند . ابعاد بزرگتر این فلاورباکس‌ها در روف‌ گاردن‌ها ، تراس‌ها ، لابی‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند . اما به دلیل اینکه در معرض آب و آفتاب و هوای آزاد هستند نیاز به نگهداری و مراقبت بسیار دارند به همین دلیل دارای طول عمر کمتری هستند .

امروزه در ساخت فلاورباکس چوبی از انواع چوب‌ها استفاده می‌شود ؛ مانند چوب سدر ، چوب کاج ، چوب ایروکو و … . فلاورباکس‌های چوبی دارای وزنی سبک هستند و به راحتی می‌توان آنها را نصب و جابه‌جا نمود . اما نسبت به سایر جنس و متریال فلاورباکس‌ها از نظر قیمت گران هستند . همچنین فلاورباکس‌هایی از روکش‌های MDF طراحی و ساخته شده‌‌‌اند که دارای انواع رنگ‌های متنوع و شکیل هستند .

فلاورباکس‌های بتنی مناسب برای فضا‌های خارجی مانند پارک‌ها ، روف گاردن‌ها ، پیاده‌رو‌ها ، محوطه‌ها ، پاسیو‌ها و … هستند و اغلب در این فضاها استفاده می‌شوند . این جنس از فلاورباکس‌ها مقاوم هستند و دارای عمر طولانی‌تر می‌باشند و در برابر عوامل مخرب محیطی بسیار مقاوم هستند . بنابراین فلاورباکس‌های بتنی مقاوم‌ترین هستند و نیز می‌توان آنها را مدرن‌ترین فلاورباکس نیز در نظر گرفت .

فلاورباکس‌های بتنی نمای ساده و مدرنی دارند و دارای ترکیب رنگی محدودی می‌باشند . با این وجود به دلیل طیف لطیف رنگ بتن ، بافت خاص آن ، ماندگاری و مقاومت بالا آن این نوع فلاورباکس را تبدیل به یکی از پرکاربرد‎ترین مبلمان معماری کرده است . برای ساخت این نوع باکس از قالب‌های پیش ساخته استفاده می‌شود . مواد سازنده بتن ترکیبی از سیمان و ماسه است که بر اساس میزان مقاومت ، شکل باکس ، رنگ آن و بافت نما درصد ترکیب مخلوط مواد آن متفاوت است .

در ساخت فلاورباکس بتنی با ابعاد بزرگ علاوه بر بتن از میلگرد نیز استفاده می‌شود . این گروه از فلاورباکس بتنی برای کاشت درختان بسیار مناسب هستند و قدرت عمق زیادی دارند و نیز وزن بالایی نسب به سایر متریال‌ها دارند . به همین دلیل برای نصب و جابه‌جایی فلاورباکس بتنی نیاز به نصاب و تجهیزات خاص دارد . فلاورباکس بتنی دارای هزینه‌ی متوسطی است .

فلاورباکس‌های پلاستیکی بسیار پر دوام و مقاوم هستند و در همه‌ی فضا‌ها مانند بالکن ، تراس ، باغچه ، پشت‌بام و حتی در راهرو‌ها می‌توان به کار برد . دارای وزن بسیار سبکی است و می‌توان به راحتی جابه‌جا و حمل کرد . این نوع از فلاورباکس قیمت مناسبی دارد و مقرون به صرفه است .

شما عزیزان با صرف کمترین هزینه می‌توانید فضای سبز زیبایی در محیط کار ، اداره‌ها ، منازل و … طراحی کنید . به دلیل استقبال از این نوع فلاورباکس در دنیای دکوراسیون ، دارای انواع طرح و رنگ و سایز و ابعاد می‌باشد . برای انواع سلیقه‌ها و سبک دکوراسیون همه‌ی فضا‌ها وجود دارد .

فلاورباکس‌های سنگی بسیار شکیل ، جذاب و کلاسیک هستند . اما به دلیل وزن بالا و سنگینی که دارند نمی‌توان در فضاهای داخلی استفاده کرد و اغلب مانند فلاورباکس‌های بتنی در فضاهای خارجی مانند حیاط ، روف گاردن ، تراس ، باغچه ، پاسیو و … استفاده می‌شود .

فلاورباکس شیشه‌ای همانطور که از اسمش پیدا است از شیشه یا ترکیب شیشه و فلز طراحی و ساخته شده است . این مدل از فلاورباکس‌ها بسیار آسیب‌پذیر است و اغلب در سایز و ابعاد کوچک ساخته می‌شوند به همین دلیل معمولاً در فضاهای داخلی استفاده می‌شوند و یا به صورت دیواری نصب می‌شوند . به دلیل ایجاد فضای مدرن و دلباز در اداره‌ها و دفاتر کاری و تجاری بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند .

فلاورباکس فلزی مشخص است که از فلز تهیه و ساخته می‌شود و در ساخت آن از فلز استفاده می‌کنند ولی به دلیل اینکه فلز در برابر رطوبت آسیب‌پذیر است و دچار خوردگی می‌شود به همین جهت آنها را با رنگ‌آمیزی در برابر رطوبت عایق می‌کنند . دارای انواع سایز و ابعاد ، طرح و شکل و رنگ‌های متنوع و زیبا هستند .

فلاور باکس رکتیکال
  1. ایجاد فضای سبز در مکان‌های بسته و کمک به حفظ محیط زیست
  2. باعث زیباسازی فضاهای شهری و یکنواخت
  3. افزایش اکسیژن محیط‌ها
  4. ایجاد حس آرامش ، طراوت و شادابی در فضاهای اطراف و محیط‌های اداری و کاری
  5. زیبا‌ سازی فضاهای پرت
  6. مناسب برای اداره‌ها و دفاتر تجاری و دولتی

به دلیل اینکه فضای فلاورباکس‌ به صورت جعبه‌ای و محدود است باید از گیاهانی استفاده شود که ریشه‌‌های دونده و بزرگی ندارند و اینگونه گیاهان برای کاشت در فلاورباکس‌ها بسیار مناسب هستند . همچنین باید گیاهی را انتخاب نمود که سرعت رشد بالایی نداشته باشد چرا که ممکن است آسیب ببیند .

اگر فلاورباکس را برای فضای خارجی و بیرونی استفاده می‌کنید باید گیاهان مناسب فضای بیرونی بکارید . گل و گیاهانی که جنبه دکوری و تزئینی دارند بهترین گزینه برای کاشت در فلاورباکس‌ها هستند . همچنین گل و گیاهان آپارتمانی نیز برای فلاورباکس‌ها بسیار مناسب هستند و باید به محل قرارگیری آنها توجه نمود تا در نور کافی باشند و به راحتی تغذیه کنند . برای کاشت گیاهان خوراکی نیز مناسب هستند مانند جعفری ، گشنیز و … و می‌توانید در فلاورباکس‌ها استفاده کنید .

فلاور باکس شیدر تیپ 2004

فلاورباکس‌ها از نظر نصب و قرارگیری به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند : فلاورباکس زمینی ، فلاورباکس دیواری ، فلاورباکس آویز . فلاورباکس زمینی رایج‌ترین نوع فلاورباکس است که به زیبایی فضا کمک می‌کند . روی زمین ، سکوها و پله‌ها قرار می‌گیرد و داخل آنها با گل و گیاه پر می‌شود .

روش دیگر نصب آن که کمک می‌کند محیط زیباتر داشته باشیم ، فلاورباکس دیواری است و اغلب نصب آن به این صورت است که در قسمت پایین پنجره نصب می‌شود یا روی قسمت‌ها یا شبکه‌هایی از جنس چوب به دیوار متصل می‌شود و در سایز و ابعاد مختلفی هستند که می‌توان در فضاهای بیرونی هم از آنها استفاده کرد . فلاورباکس آویز نیز همانطور که از اسمش پیدا است به صورت آویزان است و بر نرده‌های موجود در فضای مورد نظر یا لبه‌های دیوار قرار می‌گیرد و جلوه و نمای خاصی می‌دهد .

شرکت طراحی مبلمان اداری آبادیس با استفاده از این مقاله شما عزیزان را نسبت به انواع فلاورباکس از نظر جنس و متریال ، رنگ و نصب و قرارگیری آن آشنا کرد تا در هنگام خرید دچار مشکل نشوید و آگاهانه انتخاب و خرید کرده باشید .

همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید