طراحی فضای پذیرش
طراحی فضای پذیرش

به دلیل افزاش مبلمان در دکوراسیون برای هر فضایی دکوراسیونی طراحی شده است . این دکوراسیون‌ها دارای مبلمان لازم و متنوعی هستند . هر یک از دکوراسیون دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی می‌باشند . یکی از این طراحی‌ها که بسیار مهم است ، طراحی فضای پذیرش است . در طراحی فضای پذیرش مبلمانی متنوع وجود دارد که هر کدام دارای اهمیت بسزایی هستند و نیز دارای ویژگی‌هایی می‌باشند .

فضای پذیرش ، قسمت ورودی ، همکف و لابی یک اداره ، مجمع مسکونی ، دفاتر تجاری و کاری و یا مطب است . مبلمان فضای پذیرش بسیار مهم است چرا که همیشه در دید افراد است و به همین‌ خاطر طراحی فضای پذیرش نیز مهم می‌‍باشد . در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با طراحی فضای پذیرش ، برخی از اجزای طراحی فضای پذیرش آشنا نماییم .

طراحی فضای پذیرش

طراحی فضای پذیرش مانند دیگر فضاها دارای مبلمان و اجزایی است که وجود آنها مهم و لازم است . در ادامه شما را با برخی از این اجزا در طراحی فضای پذیرش آشنا خواهیم کرد .

کانتر پذیرش برای قسمت ورودی مکان‌ها ساخته شده است و از اجزای اصلی طراحی فضای پذیرش است . این کانتر اغلب دارای ابعاد بزرگی است و نیز ابعاد آن بستگی به تعداد پرسنل دارد . کانتر پذیرش در ورودی و لابی ساختمان‌های مسکونی ، هتل‌ها ، اداره و شرکت‌ها ، مطب‌ها و دفاتر کاری و تجاری جای دارد . کانتر پذیرش دارای از جنس و متریال MDF ساخته می‌شود و دیگر متریال مانند فلز ، شیشه ، سنگ ، چوب طبیعی با آن تلفیق می‌شود . MDF ، یکی از پرکاربردترین متریال‌های موجود در دکوراسیون است و دارای کیفیت بالایی است .

MDF مخفف کلمه‌ی لاتین تخته فیبر با چگالی متوسط است و برای ساخت کابینت از جنس MDF ، از تکه‌های چوب ، موم و رزین استفاده می‌کنند . پس از ترکیب این سه مواد به وسیله فشار و حرارت آنها را به MDF تبدیل می‌کنند و MDF خام یا بدون روکش تولید می‌شود که روکش‌هایی با طرح و رنگ مختلف را روی دو طرف MDF می‌چسبانند . MDF در ساخت بسیاری از وسایل دکوراسیون مانند کمد ، کابینت ، پارتیشن ، میز و … استفاده می‌شود . کانتر پذیرش نیز از جمله محصولات MDF است .

کانتر پذیرش که اجزای طراحی فضای پذیرش است در انواع روکش MDF اعم از روکش هایگلاس ، وکیوم ، UV ، طرح چوب و … ساخته شده است و هر کدام دارای سبکی خاص هستند که افراد باید با توجه به سبک فضا و نوع کاربری و نیز سلیقه‌ خود آن را انتخاب کنند . متریال اصلی کانتر پذیرش ، MDF است و در برخی موارد در طراحی آن از متریال دیگر برای جذابیت بیشتر استفاده می‌شود . کانتر پذیرش از نظر طراحی فرم و شکل و سبک دکوراسیون دارای انواع متنوعی است و برخی از آنها به شرح زیر هستند .

کانتر پذیرش کوچک : کانتر پذیرش کوچک از انواع کانتر پذیرش است و از اجزای طراحی فضای پذیرش می‌باشد ، مناسب شرکت‌ها و اداره‌هایی است که هم مراجعین خیلی زیادی ندارند و هم تعداد پذیرش ، منشی و لابی‌من هر بخش کم است . این سبک کانتر پذیرش معمولا در مطب‌های پزشکان نیز دیده می‌شود . کانتر پذیرش کوچک می‌تواند دارای سبک مدرن باشد که هم کارایی زیاد را دارد و هم زیبایی خاص تری را به نمایش می‌گذارد . کانتر پذیرش کوچک نیز برای لابی ساختمان‌های کوچک و کم واحد مناسب‌ هستند .

کانتر پذیرش کوچک همانطور که از اسمش مشخص است با ابعاد و سایز کمتر نسبت به سایرین میزها ، بهترین انتخاب برای محیط‌هایی که فضای کمی را در اختیار دارند و مناسب طراحی فضای پذیرش کوچک است و همچنین مناسب برای افرادی است که نمی‌خواهند کانتر پذیرش فضای زیادی از اداره را در برگیرد . کوچک بودن ابعاد کانتر به این معنا نیست که کارایی ندارد  فقط کانتر با همان کارایی که به طور کلی دارد در ابعاد کوچک ساخته شده است .

این نوع کانتر پذیرش کوچک  در انواع روکش‌های MDF ، طرح و رنگ طراحی و ساخته شده است که شما با توجه به نیاز ، سلیقه و فضای اداری خود می‌توانید آن را انتخاب نمایید . همچنین اصول طراحی کانتر پذیرش بسیار حائز اهمیت است که بر اساس اصل ارگونومیک ساخته شود تا افراد هنگام استفاده از آن احساس راحتی داشته باشند .

کانتر پذیرش فانتزی : کانتر پذیرش فانتزی به علت خلاقیتی که در طراحی و تولیدش به کار می‌رود می‌تواند نظر خیلی از مشتریان را جلب کند و طراحی آن به گونه‌ای است که جلب توجه می‌کند . استفاده از دکوراسیون اداری و مبلمان اداری با خلاقیت ، ذهن خلاق کارمندان را باز می‌کند و در کارها و امور خود با خلاقیت ایده‌پردازی می‌کنند .

کانتر پذیرش فانتزی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند ؛ اول طرح و مدل فانتزی را دارند و دوم اینکه از رنگ و تصاویر فانتزی در ساخت آنها استفاده می‌شود یعنی در مهد کودک‌ها و مدارس و آموزشگاه‌ها تابلوی جلوی کانتر پذیرش را می توان با تصاویر خاص و مشخص و کارتونی سه بعدی پوشش داد ، این تصاویر مانند کاغذ دیواری روی کل تابلو پوشانده می‌شوند .

کانتر پذیرش کلاسیک : کانتر پذیرش کلاسیک یکی از خاص‌ترین سبک‌های کانتر پذیرش است . طراحی خاص و متنوع  این کانتر زیبایی بسیار زیادی را برای محیط کاری و اداره‌ی و طراحی فضای پذیرش شما به وجود می‌آورد . کانتر پذیرش کلاسیک اغلب از MDF طراحی و ساخته شده است و دارای ریزه‌کاری‌های زیادی می‌باشد و نیز در طراحی برخی از آنها کنده‌کاری و منبت‌کاری صورت گرفته است که نقش و نمای خوبی را به نمایش می‌گذارد . 

مبلمان اداری کلاسیک ، وقار خاصی را به فضای اداری و طراحی فضای پذیرش شما می‌دهد که تأثیرات بسیار مثبتی بر نحوه‌ی کار افراد و دیدگاه مشتریان و مراجعین دارد . کارایی بالای کانتر پذیرش کلاسیک در کنار زیبایی آنها این میزان محبوبیت را در میان همه جلب کرده است . برای استفاده از محصولات دارای سبک کلاسیک برای دکوراسیون فضای خود باید فضای کافی آن را هم داشته باشید چرا که معمولاً کانتر پذیرش کلاسیک از حالت معمول ابعاد بزرگتری را دارند و دلیل این موضوع هم برای نشان دادن بهتر وقار این محصولات است .

کانتر پذیرش مدرن : با استفاده از روکش‌های براقی که امروزه بسیار مورد استقبال افراد در دکوراسیون قرار گرفته است مانند روکش‌های MDF هایگلاس ، اکریلیک ، لمینیت ؛ می‌توان فضایی مدرن و شیک ایجاد کرد چرا که شفافیت آنها نور را در فضا می‌تاباند و فضایی پر نور و دلباز ایجاد می‌کند . همچنین با استفاده از سایر متریال‌ها مانند سنگ ، شیشه و … در ساخت کانتر پذیرش مدرن می‌توان سبکی مدرن به وجود آورد . با استفاده از کانتر پذیرش مدرن می‌توانید فضایی دلباز و چشمیگیری در طراحی فضای پذیرش خود ایجاد نمایید . 

فلاورباکس‌ یکی از گزینه‌های مناسب و عالی برای دعوت طبیعت به محیط‌کار و فضای اداری است که باعث ایجای فضایی آرامش‌بخش و زیبا می‌شود . وجود گل و گیاه حال و هوای سنگین اداره‌ها را عوض می‌کند و حال و هوای تازه و سرشار از شادابی و طراوت ایجاد می‌کند که این امر باعث می‌شود که کارمندان هنگام کار احساس عالی و شادی داشته باشند و بر روندکاری کارمندان تأثیرگذار است . همچنین بر احساسات مراجعه‌کنندگان و ارباب‌رجوعان نیز بسیار تأثیرگذار است و طراحی فضای پذیرش را برای آنها بسیار جذاب و زیبا می‌کند .

این جعبه‌ی زیبا شرایطی را برای شما فراهم می‌کند که حتی در کوچک‌ترین دفتر کار به خوبی از مزایا طبیعت و سرسبزی گل و گیاهان برای افزایش روندکاری کارمندان استفاده کنید . همانطور که از اسمش مشخص است ، فلاورباکس یک کلمه‌ی انگلیسی است که به معنی جعبه‌ی گل می‌باشد که امروزه ، در انواع مختلف آن در دنیای دکوراسیون طراحی و ساخته می‌شود و اغلب ؛ گیاهان مخصوص و مینیمال داخل آنها برای رشد قرار می‌گیرند .

به طور کلی انواع متنوع و شکیلی از فلاورباکس‌ در دنیای دکوراسیون وجود دارد که بر اساس مصالحی که در ساخت آنها استفاده شده است ، دسته‌بندی می‌شود که می‌توان به فلاورباکس چوبی ، بتنی ، پلاستیکی ، شیشه‌ای و … اشاره کرد . شما می‌توانید طبق شرایط خود و طراحی فضای پذیرش خود فلاورباکس مناسب را انتخاب نمایید .

فلاورباکس چوبی : معمولاً چوب‌ها به صورت روکش در ساخت فلاورباکس‌ها استفاده می‌شوند . چرا که چوب در برابر نور ، آب و رطوبت مقاوم نیست و با توجه به میزان جذب بالای رطوبت ، ماندگاری کمی دارند . برای همین از روکش آنها برای ساخت فلاورباکس‌ها استفاده می‌شود .

فلاورباکس‌های چوبی بسیار زیبا و کلاسیک هستند و ایده‌آل می‌باشند و برای طراحی فضای پذیرش کلاسیک مناسب هستند . نصب آنها عمدتاً به صورت آویزان یا دیواری است . استفاده از چوب در ترکیب با مصالح دیگر در ساخت فلاورباکس‌ها بسیار رایج است . این مدل فلاورباکس نیز در انواع طرح و رنگ ساخته شده است.

فلاورباکس سفالی : از گذشته تا به امروز سفال به عنوان گلدان مورد استفاده قرار گرفته است . فلاورباکس‌های سفالی نیز بسیار زیبا و جذب‌کننده هستند و طرح و رنگ متنوع و مختلفی دارند و در طراحی فضای پذیرش که دارای سبک سنتی است مورد استفاده قرار می‌گیرد . این نوع از فلاورباکس‌ها در برابر آب ، رطوبت و نور خورشید مقاوم هستند اما به دلیل شکنندگی که دارند در برابر ضربه مقاوم نیستند و استحکام پایینی دارند

فلاورباکس فلزی : فلاورباکس‌های  فلزی را با استفاده از رنگ در برابر رطوبت و عوامل محیطی عایق می‌کنند . این فلاورباکس‌ها اغلب به صورت دیواری و زمینی در طراحی فضای پذیرش مورد استفاده قرار می‌گیرند که با رطوبت در تماس نباشند .

فلاورباکس اداری شیشه‌ای : این نوع فلاورباکس نسبت به سایر فلاورباکس‌ها جذابیت و زیبایی بیشتری دارد و معمولاً در طراحی فضای پذیرش مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد . به دلیل شکنندگی که دارد در طراحی نصب می‌شوند و جای می‌گیرند و در ترکیب با سایر مصالح‌ها مانند فلز و چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند .

فلاورباکس فایبرگلاس : در تولید و ساخت این فلاورباکس از رنگ و رزین استفاده می‌شود و دارای انواع طرح‌ می‌باشد . در هر صورت فلاورباکس‌های فایبرگلاس دارای وزن کمتر و سبک‌تری نسبت به بتن‌ها هستند و مقاومت کمتری دارند و در برابر شرایط محیط خاص امکان شکستن و ترک‌خوردن آن بسیار است .

فلاورباکس اداری ترکیبی : در ساخت این مدل فلاورباکس از ترکیب دو یا چند نوع مصالح استفاده می‌شود . ترکیب چوب ، فلز ، سنگ و بتن با یکدیگر در ساخت این فلاورباکس دیده می‌شود .

طراحی فضای پذیرش

شرکت طراحی مبلمان اداری آبادیس با استفاده از این مقاله شما عزیزان را با یکی از طراحی‌های مهم در دکوراسیون یعنی طراحی فضای پذیرش و اجزای این طراحی آشنا کرد تا نسبت به آن آگاه باشید و مناسبت‌ترین طراحی را برای فضای پذیرش خود تشکیل دهید .

همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید