دکور سالن پذیرایی
دکور سالن پذیرایی

امروزه برای تمامی فضاها مبلمان و دکوری طراحی شده است و هر یک از آنها دارای سبک و مبلمانی مشخص دارند . یکی از این دکورها ، دکور سالن پذیرایی است که بسیار مهم و حائز اهمیت است . ایرانی‌ها افرادی بسیار خونگرم و میهمانواز هستند و برای میهمانان خود ارزش بسیاری قائل هستند . بنابراین دکور سالن پذیرایی از دیرباز برای ایرانی‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته است . در این مقاله می‌خواهیم ابتدا شما را با سالن پذیرایی سپس با دکور سالن پذیرایی ، مبلمان دکور سالن پذیرایی ، انواع سبک آن و اهمیت دکور سالن پذیرایی آشنا کنیم .

دکور سالن پذیرایی

در معماری غربی و اروپایی ، اصطلاحی برای اتاق عمومی منزل وجود دارد ؛ Living room  یا Lounge room که به معنای همان اتاق نشیمن است . سالنی در آپارتمان یا خانه مسکونی است که برای استراحت و معاشرت استفاده می‌شود و کاربرد دارد  و از این جهت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی در خانه‌هایی که فضاهای مجزا برای این دو کاربرد ندارند ، یکی تلقی می‌شود .

البته با توجه به مفاهیم تاریخی ، ممکن است اسامی دیگری هم داشته باشد ، مثلا سالن نقاشی یا Drawing room ! که البته بیشتر در خانه ها و قصرهای قدیمی استفاده می‌شده است . این سالن گاهی سالن یا اتاق جلویی یا Front room هم نامیده می‌شود که اتفاقا دلیل محکمی دارد . در بیشتر خانه‌ها ، سالن پذیرایی درست جلویِ ورودی است . در خانه‌های خیلی بزرگ و رسمی ، سالن پذیرایی معمولا یک سالن نسبتا کوچک و خصوصی در کنار اتاق خواب‌ها است .

در قصر باکینگهام و کاخ سفید ، سالن‌های پذیرایی به این صورت ساخته شده‌اند . بعد از جنگ جهانی دوم ، سالن‌های پذیرایی به کم استفاده‌ترین قسمت‌ها در خانه بدل شدند و حتی اسم سالن مرگ را گرفتند . سالن پذیرایی به معنای سالن زندگی یا نشیمن اما ، مفهومی است که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن نوزدهم به وجود آمد و این روزها بیشتر برای فضایی استفاده می‌شود که ما در خانه‌هایمان برای استراحت و ریلکس کردن استفاده می‌کنیم .

در قسمت‌های مختلف دنیا ، سالن‌های پذیرایی به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند اما تمامشان همین هدف یکسان را دارند : جمع کردن کاربرانشان در یک فضای راحت است . در تعاریف ایرانی سالن پذیرایی ، سالنی است که از آن برای پذیرایی از میهمان‌ها استفاده می‌شود و اینجا تمایزش با سالن نشیمن که سالنی است که اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند مشخص می‌گردد ، سالن پذیرایی معمولا حالتی رسمی‌تر و طبق یک قانون نانوشته دکوراسیونی کلاسیک‌تر و مجلل‌تر دارد .

در معماری سنتی ایرانی سالن پنج دری کار کرد سالن پذیرایی را داشت ، چون بزرگ‌ترین سالن با پنج دربود . اما در خانه‌های عمدتا آپارتمانی امروزی سالن‌های جداگانه برای نشیمن و پذیرایی منظور نمی‌شود و ممکن است فقط فضاهای هال ، نشیمن و پذیرایی با مبلمان به بخش‌هایی مجزا تقسیم شوند و بر اساس نوع دکور و طراحی آن مشخص می‌شود که این سالن‌ها از هم جدا هستند .

بنابر همین موضوع دکور سالن پذیرایی امروزه بیش از پیش با اهمیت‌تر شده است و باید نسبت به عناصر دکور سالن پذیرایی و انواع طراحی دکور سالن پذیرایی آگاه و آشنا بود .  

دکور سالن پذیرایی

دکورها و دکوراسیون‌ها هر یک دارای مبلمانی مشخص و لازم هستند که مجموعه آنها دکور سالن پذیرایی را تشکیل می‌دهد . در ادامه شما عزیزان را با چند نمونه از عناصر لازم دکور سالن پذیرایی آشنا خواهیم کرد .

دیوارکوب ،پوششی است که بر روی دیوار و یا سقف ، استفاده می‌شود که سبکی تزئینی در پنل‌سازی چوب است . این محصول در منازلی با سبک سنتی رایج است . دیوارکوب‌ها معمولاً به صورت عمودی نصب می‌شوند ؛ هر چند برخی از افراد برای ایجاد ظاهری متفاوت و برای ایجاد تنوع آنها را به صورت افقی نصب می‌کنند . جذابیت دیوارکوب‌ها طوری است که هیچ متریال دکوراتیو دیگر و نیز کاغذ دیواری‌های گران نمی‌توانند چنین جذابیت و رسمیتی به فضا و دکور سالن پذیرایی ببخشند .

دیوارکوب ، همانطور که گفته شد علاوه بر دیوار بر روی سقف‌ها نیز نصب می‌شوند و از نظر نصب و اجرا نیز سریع و به آسانی نصب می‌شوند و دارای قیمت مناسبی هستند . دیوارکوب دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوع هستند و عملکردهای متنوعی دارند که در بخش‌های مختلف مانند محل سکونت ، محل کار و اداره‌ها و دیگر اماکن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند .

دیوارکوب MDF : دیوارکوب‌های MDF ، تخته فیبرهایی با چگالی متوسط هستند که به روش خشک تولید می‌شوند . معمولاً بر روی MDF روکش‌های تزئینی زیبا و با دوام نصب می‌شوند .

بنابراین دارای انواع روکش MDF مانند روکش ملامینه ، روکش هایگلاس ، روکش ساده ، روکش وکیوم و … است که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های خاصی هستند . پرطرفدارترین و متداول‌ترین نوع روکش MDF ، روکش ملامینه است که بر روی آن انواع کاغذ‌ها و رنگ‌ها و نقش‌های مختلف را با چسب آغشته و با فشار و حرارت پرسی بر روی تخته می‌چسبانند .

دیوارکوب PVC : یکی از پر طرفدارترین دیوارکوب‌ها ، دیوارکوب PVC است و این دیوارکوب اغلب له صورت تو خالی ساخته می‌شود و وزن سبکی نسبت به دیوارکوب MDF دارد . این دیوارکوب در ابعاد بزرگ ساخته می‌شود به همین خاطر مناسب فضاهایی با ارتفاع زیاد است همچنین این دیوارکوب قابل شستشو است .

دیوارکوب چوبی : این نوع دیوارکوب از چوب‌های طبیعی اعم از چنار ، گردو ، افراد و … طراحی و ساخته شده است و بسیار مقاوم می‌باشد . این نوع دیوارکوب در رنگ‌های متنوع و در رنگ‌های چوب طبیعی است و می‌توان آن را به صورت افقی یا عمودی نصب نمود . با استفاده از این نوع دیوارکوب در دکور سالن پدیرایی می‌توانید سبک دکور چوبی و کلاسیک ایجاد نمایید .

دیوارکوب چرمی : دیوارکوب چرمی نسل جدیدی از دیوارکوب‌ها است که در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد . این محصول به صورت قطعاتی با اندازه‌های مختلف به صورت سه بعدی و توپر و نرم طراحی شده که از کنار هم قرار گرفتن آنها طرح‌هایی مدرن و متنوع خلق می‌شود . دیوارکوب‌های چرمی به دلیل فرم و نوع مواد سازنده آن به عنوان عایق حرارت ، عایق صدا ، سپر آتش و جاذب صدا به کار برده می‌شود.

این نوع میز همانطور که از اسمش مشخص است به عنوان جایگاهی برای تلویزیون طراحی و ساخته شده است . این میز در انواع جنس متریال چوبی ، MDF ، شیشه طراحی ساخته می‌شود .

میز تلویزیون MDF : این نوع میز تلویزیون از یک چوب مصنوعی ساخته شده است که این چوب خود به تنهایی زیبایی ندارد اما روکش‌های MDF مانند روکش هایپلاس ، وکیوم و … دارای زیبایی و جذابیت هستند و نیز در انواع رنگ‌های زیبا و شکیل می‌باشند .

میز تلویزیون چوبی : میز تلویزیون چوبی از جنس چوب طبیعی است این میز از چوب‌های مقاوم مانند چوب گردو ، افرا ، راش و … ساخته می‌شود و دارای رنگ‌های متنوعی است . میز چوبی مانند میز MDF دارای مقاومت بسیار در برابر ضربه و فشار است اما مانند MDF قیمت مناسبی ندارد و دارای قیمت نسبتا بالایی است چرا که متریال آن طبیعی است .

میز تلویزیون شیشه : این میز تلویزیون بسیار برای فضاهایی با سبک دکوراسیون مدرن توصیه می‌شود . شیشه دارای شفافیت است که نور می‌تاباند و مکانی دلباز ایجاد می‌تنماید . میز تلویزیون شیشه اغلب از شیشه‌ها مرغوب و مقاوم ساخته می‌شود اما باید نسبت به آن احتیاطی داشت تا ضربه‌ی محکمی وارد نشود و دچار آسیب نشود . این میز با دیگر متریال مانند فلز ترکیب می‌شود و بسیار شیک و زیبا است .

اغلب میزهای تلویزیون دارای کمدها و کشوهایی برای قرارگیری لوازم جانبی از جمله DVD ، کتاب ، مجلات ، کابل‌ها ، کنسول بازی و … هستند . و میز تلویزیون از نظر کاربری به دسته تقسیم می‌شود : میز تلویزیون دیواری ، میز تلویزیون زمینی . میزهای تلویزیون که از عناصر مهم دکور سالن پذیرایی هستند و بسیار مهم و پرکاربرد در سالن‌های پذیرایی می‌باشند دارای انواعی بر حسب کاربری هستند .

میز جلو مبلی ، همانطور که از اسمش مشخص است ؛ یک میز کناری و همراه ، در کنار مبلمان است . مبلمانی که فرد می‌تواند روی آن بنشیند که یک میز جلو مبلی می‌تواند تأثیر بسیاری در راحتی افراد ، زیبایی مبلمان و جذابیت دکور سالن پذیرایی داشته باشد .

میز جلو مبلی ، یک میز نسبتاً کوچک و کم ارتفاعی است که به طور معمول انتهای مبل و جلوی مبل قرار می‌گیرد . این محصول می‌تواند جایی برای گذاشتن چراغ در کنار مبلمان  و به عنوان محلی برای گذاشتن وسایل پذیرایی و اکسسوری از آن استفاده شود . انواع میز جلو مبلی به شرح زیر هستند .

میز جلو مبلی استیل : این نوع میز جلو مبلی از جنس استیل طراحی و ساخته شده است و در انواع طلایی و نقره‌ای در بازار دکوراسیون عرضه می‌شود . سبک میزهای جلو مبلی مدرن است و اغلب برای فضاها و دکورهای مدرن توصیه می‌شود . میز جلو مبلی استیل به دلیل زیبایی که در طراحی دکوراسیون فضا ایجاد می‌کند و به خاطر مقاومت و استحکامی که دارد ؛ طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و مورد استقبال افراد زیادی در طراحی دکوراسیون قرار گرفته است .

میز جلو مبلی شیشه‌ای : این نوع میز جلو مبلی برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است چرا که نور را منعکس کرده است ، فضا و مکان را بزرگ‌تر و نورانی‌تر جلوه می‌دهد . میز جلو مبلی شیشه‌ای گزینه‌ی شیک و جذابی برای دکوراسیون داخلی است و جنس آنها با MDF باکیفیت است ، پایه‌های آن نیز از جنس چوب راش گرجستان می‌باشد . البته میزهای جلو مبلی شیشه‌ای وجود دارند که تمام شیشه هستند و پایه‌های آنها از فلز ساخته شده است .

میز جلو مبلی چوبی : این نوع میز جلو مبلی برای دکوراسیون و چیدمان دکور سالن پذیرایی کلاسیک و بزرگ توصیه می‌‌شود . میز جلو مبلی چوبی به خانه‌های شما اصالت و گرما می‌بخشد و فضایی سنتی ، اصیل و سلطنتی ایجاد می‌کند . این نوع میز جلو مبلی دارای تراش‌ها و منبت‌کاری‌هایی است که جذابیت آن را دو چندان می‌کند .

میز جلو مبلی MDF : همانطور که می‌دانید MDF انواع مختلفی دارد ؛ ساده ، هایگلاس ، وکیوم ، ملامینه و … که به خاطر سبکی آن نسبت به چوب ، قیمت مقرون به صرفه ، تنوع بالا طرفداران زیادی دارد ؛ به خصوص در دنیای مدرن و مینیمال . میز جلو مبلی MDF اغلب در مدل‌های فانتزی و خاصی طراحی و تولید شده است و فضای شما را بسیار شیک و منحصر به فرد می‌کند .

میز جلو مبلی اداری سنگی : پرطرفدارترین سبک میز جلو مبلی ، سنگی می‌باشد . انواع مختلفی از میز جلو مبلی سنگی طراحی و تولید شده است که برخی از آنها با سنگ‌های طبیعی و برخی دیگر با رویه و روکش سنگی ساخته شده است . این نوع میز جلو مبلی به دلیل وجود طرح‌های زیبا و متنوع ، رنگ‌های مختلف و سطح براق و ساب خورده‌ای که دارند باعث جلوه بخشیدن بیشتر به دکوراسیون داخلی فضا و مکان مورد نظر و مبلمان استفاده شده در دکور سالن پذیرایی ، می‌شود .

فلاورباکس‌ها بر گرفته از یک کلمه‌ی لاتین که به معنی جعبه گل هستند . این عنصر دکور سالن پذیرایی به عنوان گلدان کاربرد دارد اما به صورت متنوعی می‌باشد . فلاورباکس در انواع متنوعی اعم از فلاورباکس سفالی ، فلاورباکس سنگی ، فلاورباکس بتنی ، فلاورباکس شیشه‌ای ، فلاورباکس فلزی ، فلاورباکس چوبی ، فلاورباکس MDF طراحی و ساخته شده‌اند .

هر یک از این فلاورباکس‌ها در سایز و ابعاد مختلفی ساخته شده‌اند ودارای رنگ‌های بسیاری می‌باشند . همچنین فلاورباکس‌ها از نطر نوع کاربری متفاوت هستند . فلاورباکس آویزی ، فلاورباکس دیواری ، فلاورباکس زمینی .

دکور سالن پذیرایی

دکور سالن پذیرایی مانند سایر دکورها و چیدمان‌ها دارای سبک‌های شکیل و متنوعی است . انواع سبک دکور سالن پذیرایی به شرح زیر است :

دکور سالن پذیرایی ایرانی

دکور سالن پذیرایی مدرن

دکور پذیرایی سلطنتی

دکور سالن پذیرایی کلاسیک

دکور سالن پذیرایی اسپرت

سالن پذیرایی از مهم‌ترین بخش یک مکان خصوصا منازل است که دکور سالن پذیرایی بسیار مهم است . چرا که افراد هنگام ورود به مکان به این بخش توجه ویژه‌ای دارند و نیز این سالن جایگاهی برای میهمان‌ها است و از آنجایی که میهمان در همه‌ی جهان همه‌ی قشرها و نیز در تاریخ و رسومات ایران جایگاه ویژه‌ای دارد مکانی که قرار است از آن پذیرایی شود نیز بسیار مهم می‌باشد و باید دکور سالن پذیرایی طوری باشد که در شأن افراد و میهمان‌ها و نیز مناسب سبک دکوراسیون معماری مکان موردنظر باشد .

دکور سالن پذیرایی

شرکت طراحی مبلمان اداری آبادیس با استفاده از این مقاله شما عزیزان را با یکی از دکوراسیون‌های مهم یعنی دکور سالن پذیرایی ، اجزای آن ، انواع سبک دکور سالن پذیرایی آشنا کرد و نیز شما را با اهمیت این دکور آشنا نمود تا بدانید که چقدر این دکوراسیون مهم است و باید با آن توجه داشت .

همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید