استاندارد مبلمان اداری
استاندارد مبلمان اداری

مبلمان اداری از جمله مبلمان‌هایی هستند که باید بسیار به آنها توجه نمود چرا که ظاهر و ساختار یک اداره و نشان‌دهنده‌ی کیفیت ، درجه و هویت آن مکان است . طراحی ، ساخت و انتخاب مبلمان اداری باید بر اساس استاندارد مبلمان اداری باشد . ما باید نسبت به استاندارد مبلمان اداری آشنا باشیم تا بتوانیم بهترین را برای اداره و فضای خود انتخاب و تهیه نماییم و باید نسبت به تمامی مبلمان اداری و اصول طراحی و ساخت آنها خصوصا استاندارد مبلمان اداری آشنا باشیم .

با کمک این مقاله قصد داریم شما را با استاندارد مبلمان اداری در سه بخش یعنی ساخت و طراحی و نیز انتخاب استاندارد مبلمان اداری آشنا نماییم تا بهترین را برای اداره‌ی خود انتخاب نمایید .

استاندارد مبلمان اداری

مبلمان اداری مجموعه عناصر لازم و تجهیزات مورد نیاز یک فضای اداری هستند . انواع میزهای اداری مانند میز مدیریت ، میز معاونت ، میز کارگروهی ، میز کنفرانس ، میز گردهمایی ، میز کارمندی ، میز کارشناسی و … و نیز دارای انواع کمدهای اداری از جمله کمد دکوراتیو ، کمد بایگانی ، کمد دیواری و … ؛ همچنین دارای انواع متنوعی از کانترها ، فلاورباکس‌ها ، صندلی‌ها و … هستند . اکنون می‌خواهیم شما را با استاندارد مبلمان اداری از نظر طراحی و ساختاری و نیز انتخاب استاندارد مبلمان اداری آشنا نماییم .

استاندارد مبلمان اداری

همانطور که می‌دانیم بسیاری از افراد بخش زیادی از زمان و روزمره‌ی خود را در اداره‌ها می‌گذارنند بنابراین ادارات باید بر اساس استاندارد طراحی شده باشند و نیز مبلمان اداری باید بر اساس استاندارد طراحی و ساخته شده باشند . پس استاندارد مبلمان اداری بسیار مهم و حائز اهمیت است . یکی از فاکتورهای مهم و اصلی استاندارد مبلمان اداری ارگونومی بودن آنها است .

ارگونومیک ، علم طراحی سازگاری محیط و محصولات با کاربران است.  واژه‌ی ارگونومیک از کلمه‌های یونانی ارگون به معنای کار و نوموس به معنای قانون گرفته شده است و اصطلاحاً به معنی علم تلفیق و انطباق کار و شرایط کار با ویژگی‌ها و نیازهای انسانی است . باید توجه داشت که آنچه برای یک نفر مناسب است ممکن است برای دیگری مناسب نباشد . بنابراین روش‌های مجزا باید مدنظر قرار گیرند . ارگونومیک در نظر اول ممکن است آگاهی و علم جلوگیری از صدمات و ناراحتی‌های پیش بینی نشده تعبیر شود .

در حالی که موضوع اصلی آن پیش از بررسی وقوع فاجعه‌ای ، ارتقای راحتی و روانی عملکرد است . نباید فراموش کرد که انسان‌ها دارای محدودیت هستند و برای اینکه بتوان با وجود محدویت‌ها ، فعالیت روزانه مفید و مناسبی داشت، شرایط محیطی هم باید به گونه‌ای مناسب تعیین شود .

بنابراین یکی از فاکتورهای استاندارد مبلمان اداری که بسیار مهم است طراحی بر اساس اصل ارگونومیک می‌باشد . اگر مبلمان اداری بر این اساس طراحی شده باشد و استاندارد مبلمان اداری شامل آن شود هنگام کار و استفاده از آن افراد احساس راحتی و آسودگی خواهند داشت و به سلامت جسمی آنها آسیبی وارد نخواهد شد پس هدف از اصل ارگونومیک حفظ سلامتی و تندرستی ، بالا بردن راندمان فعالیت و بهبود روندکاری ، رهایی از عوارض روحی و جسمی ، تقویت قدرت توانایی بدن است .

یکی دیگر از فاکتورهای استاندارد مبلمان اداری جنس و متریال مبلمان است . جنس مبلمان اداری باید بسیار مرغوب ، با کیفیت و درجه یک باشد تا دارای مقاومت بسیار و طول عمر بالا باشد . همچنین باید به نوع کاربری مبلمان توجه نمود . به عنوان مثال برای داشتن محیطی آرام و در عین حال بسیار شیک و موجه استفاده از پارتیشن دوجداره MDF توصیه می‌شود و پارتیشن فلزی مناسب فضاهای اداری نیست و اگر می‌خواهیم فضایی مدرن داشته باشیم با تلفیق جنس MDF با سایر متریال مانند فلز می‌توان فضای مدرنی ایجاد نمود .

همچنین اگر بخواهیم فضا را شلوغ نکنیم می‌توان برای ایجاد جوی زیبا از کمدها و محصولات و مبلمان دکوراتیو استفاده نمود چرا که دکوراتیو جایگاهی برای قرارگیری لوازم و اشیای دکوری دارد . در ادامه می‌خواهیم شما را با جنس و متریال‌های کاربردی در ساخت و طراحی مبلمان اداری آشنا نماییم .

جنس MDF : MDF مخفف کلمه‌ی لاتین تخته فیبر با چگالی متوسط است و برای ساخت کابینت از جنس MDF ، از تکه‌های چوب ، موم و رزین استفاده می‌کنند . پس از ترکیب این سه مواد به وسیله فشار و حرارت آنها را به MDF تبدیل می‌کنند و MDF خام یا بدون روکش تولید می‌شود که روکش‌هایی با طرح و رنگ مختلف را روی دو طرف MDF می‌چسبانند .

MDF در ساخت بسیاری از وسایل دکوراسیون مانند کمد ، کابینت ، پارتیشن ، میز و … استفاده می‌شود . MDF در انواع روکش‌ها اعم از روکش وکیوم ، روکش هایگلاس و … طراحی و ساخته شده است . همچنین MDF بسیار مقاوم در برابر فشار ، ضربه ، رطوبت ، حشرات است و دارای قیمت مناسبی است .

جنس چوب طبیعی : این جنس به صورت طبیعی است و از چوب‌های مقاوم برای ساخت مبلمان اداری استفاده می‌شود مانند چوب راش ، چوب گردو ، چوب افرا و … . به دلیل جنس طبیعی که دارد قیمت بالایی نسبت به سایر متریال دارد و نیز دارای مقاومت بسیاری است اما چوب در برابر حشراتی مانند موریانه مقاوم نیست و نیز در برابر رطوبت و آب دچار پوسیدگی می‌شود .

جنس فلز : جنس و متریال فلزی بسیار مقاوم هستند و برای ساخت مبلمان اداری و در استاندارد مبلمان اداری از فلزات مقاوم در برابر خوردگی و پوسیدگی استفاده می‌شود مانند فلز استیل که در انواع رنگ‌ها می‌باشد و اغلب به رنگ نقره‌ای و طلایی هستند و نیز از دیگر فلزات استفاده می‌شود اما باید آنها با رنگ کردن نسبت به زنگ‌زدگی عایق نمود .

ابعاد و ارتفاع نیز مانند دیگر فاکتورهای استاندارد مبلمان اداری بسیار مهم هستند . چرا که اگر ابعاد و ارتفاع مبلمان اداری بر اساس استاندارد باشند افراد هنگام استفاده از  آن دچار خستگی نمی‌شوند آنها در هنگام کار کسل و کلافه نخواهند شد . به عنوان مثال برای کانتر بانکی استانداردی در نظر گرفته شده است تا هر دو یعنی مشتری و کارمند هنگام استفاده از کانتر به صورت فیس تو فیس قرار گیرند و به درستی به کار خود مشغول شوند و هر دو احساس خوشایندی و آسودگی داشته باشند .

همچنین ارتفاع انواع میزها باید بین 78 الی 80 سانتی‌متر باشد و یا ابعاد مبل و صندلی‌ها به صورتی باشد که برای نشیمن‌گاه افراد سایز متناسبی داشته باشد . پشتی صندلی‌ها نیز باید به اندازه‌ای مرتفع باشد که علاوه بر اینکه پشت فرد را کاملا پوشش دهد ، محافظ گردن وی نیز باشد به طوری که حرکت آزادانه گردن را محدود نکند .

استاندارد مبلمان اداری

برای انتخاب استاندارد مبلمان اداری باید به برخی نکات توجه نمود تا بهترین را برای اداره و محیط خود انتخاب نمایید .

شاید فکر کنید این موضوع یعنی بودجه برای قدم آخر انتخاب است ، اما این مورد باید در ابتدا مورد بررسی قرار بگیرد . برای مثال اگر همه جوانب را هم در نظر بگیرید و تمامی ویژگی‌های یک مبلمان را بررسی کنید و به مرحله تعیین قیمت برسید کار برایتان کمی مشکل می‌شود . فکرش را بکنید کلی زمان صرف بررسی محصولات کرده‌اید و سپس در مرحله تعیین قیمت با مشاور به تفاهم نرسید . این موضوع باعث ایجاد حاشیه می‌شود و شما را از هدف اصلی دور می‌کند .

تهیه یک لیست از مبلمانی که نیاز دارید و عناصر لازم مبلمان اداری در روند انتخاب و خرید به شما کمک خواهد کرد . همچنین مراحل سخت و پر استرس تجهیز کردن محیط اداری شما را تسریع می‌بخشد . برای خرید هر وسیله‌ای اولین قدم این است که بودجه نهایی خود را مشخص نمایید .

با این کار در زمان خود صرفه‌جویی خواهید کرد . تنوع مدل‌های مبلمان در بازار به قدری زیاد است که شما باید برای انتخاب خواسته‌های خود ، به ویژگی‌های آن الویت بدهید . یکی از ویژگی‌هایی که می‌توانید آن را فاکتور نمایید مشخص کردن بودجه شما است .

پس از تعیین بودجه باید به فضا و متراژ محیط مورد نظرتان توجه نمایید تا دکوراسیون خود را بر اساس استاندارد مبلمان اداری انتخاب کنید . شما باید بدانید که تقریبا چه تعداد افراد روزانه در این اداره حضور خواهند داشت . حال بر اساس آن تعداد ، چه مدل مبلمان اداری را انتخاب کنیم که از فضا بهترین استفاده را داشته باشیم . اگر در فضای اداری شما ، مبلمان فضای زیادی را اشغال کنند برای جابه جایی آن دچار مشکل می‌شوند .

همچنین فرض کنید در دفاتر و اتاق‌های اداره یک جلسه رسمی برقرار شود باید فضایی باز و بدون مانع داشته باشیم  . شاید لازم باشد در میان جلسه فردی از اتاق خارج شود ، در این لحظه همه مهمانان باید جای خود را تغییر دهند تا فرد بتواند از اتاق بیرون برود . این کار جنبه زیبایی و حرفه‌ای در کسب و کار حرفه‌ای شما ندارد . مسلما در فضای شرکت وسایل دیگری نیز وجود دارد .

حتما برای سازماندهی اسناد خود نیاز به کمد اداری دارید . همچنین اداره باید دارای میز اداری برای هر کار و هر فرد داشته باشد و این میزهای اداری فضای زیادی را اشغال خواهند کرد بنابراین باید تمامی مبلمان اداری و استاندارد مبلمان اداری را در نظر بگیریم تا بر اساس استاندارد مبلمان اداری دکوراسیون خود را انتخاب نماییم و تشکیل دهیم .

رنگ مبلمان اداری مانند طراحی آن از فاکتورهای استاندارد مبلمان اداری است و باید بسیار در انتخاب آن توجه نمود . یکی از ویژگی‌های مبلمان اداری مناسب انتخاب رنگ است . رنگ باید بر اساس طراحی دکوراسیون و سبک آن انتخاب شود . به طور مثال در سبک‌های مدرن و مینیمال از رنگ‌های روشن‌تر استفاده می‌شود . تناسب میان رنگ مبلمان اداری و کلیه فضا هم اهمیت فراوانی دارد که در نگاه اول شاید به چشم نیاید .

اما یک طراح داخلی حرفه‌ای تمام این المان‌ها و فاکتورهای استاندارد مبلمان اداری را در نظر می‌گیرد و بر اساس آن فضا را طراحی می‌کند . رنگ‌های تیره فضا را کوچک‌تر و تاریک نشان می‌دهند . رنگ و متریال روکش مبلمان اداری ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند . به طور مثال رنگ مشکی در متریال چرم در مقابل متریال پارچه‌ای بسیار متفاوت است . به این صورت که میزان نور و انعکاس نور در هر متریال متفاوت است و تاثیر متفاوتی بر فضا خواهد داشت .

استاندارد مبلمان اداری

شرکت طراحی مبلمان اداری آبادیس از جمله شرکت‌هایی است که در طراحی و ساخت مبلمان اداری ، فاکتورهای استاندارد مبلمان اداری را در نظر می‌گیرد و این عناصر لازم این مبلمان را بر اساس استاندارد تولید می‌کند و نیز در انتخاب مبلمان اداری تمامی استاندارد مبلمان اداری در زمینه‌ی انتخاب آن را در نظر می‌گیرد و شما با کمک مشاوران این شرکت می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین را برای اداره‌ی خود و فضای مورد نظرتان تهیه نمایید .

همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید