میز مدیریت کاپیکن
مصنوعات چوبی در کرج

تولید مصنوعات چوبی در حال حاضر و با وجود پیشرفت تکنولوژی با مواد و روش‌های مختلفی انجام می‌شوند . چوب مصنوعی حاصل تلاش دانشمندان طی چندین سال تحقیق و آزمایش برای یـافتن محصولی جایگزین چوب در جهت حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان است . این نوع چوب ، بسیار شبیه به چوب طبیعی است . در ادامه به معرفی چوب و مصنوعات چوبی می‌پردازیم .

چوب ‌مصنوعی از بازیافت و ترکیب مواد پلاستیکی ، کاغذ و خرده چوب ساخته می‌شود . از این محصول در ساخت مصنوعات مختلف چوبی مانند : حفاظ اطراف خیابان‌ها ، نرده‌های معابر ، خانه‌ها ، میز و نیمکت پارک‌ها و تابلوهای تبلیغاتی استفاده می‌شود . همان‌طور که گفتیم ، چوب ‌مصنوعی جایگزین چوب طبیعی شده است . یکی از دلایل این جایگزینی ، این است که چوب‌های مصنوعی نسبت به چوب طبیعی استحکام بیشتری دارند . استحکام آن‌ها به اندازه فلزات نیست ، اما به دلیل داشتن قیمت مناسب‌تر ، در برخی مصارف نسبت به فلزات نیز برتری دارند .

میز مدیریت یونیکن

استفاده از چوب مصنوعی به دو دلیل اهمیت دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم :

  • کاهش آلودگی زیست محیطی : پلاستیک و کاغذ از موادی هستند که با طبیعت سازگاری نداشته و به سختی تجزیه می‌شوند . ضایعات این مواد خطرات زیادی برای محیط زیست به‌وجود می‌آورند . با جمع آوری این پسماند‌ها ، علاوه بر کمک به محیط زیست ، محصول با ارزشی نیز می‌توان تولید کرد .
  • حفظ منابع طبیعی : استفاده از چوب باعث می‌شود که منابع چوبی و جنگل‌های ایران با سرعت زیادی از بین بروند . با ایجاد واحد‌های تولید چوب مصنوعی و استفاده از ضایعات چوب ، می‌توان مصرف بی‌رویه منابع چوبی را تا حد زیادی کاهش داد .

استحکام بیش‌تر آن نسبت به چوب معمولی ، عدم تاب برداشتن ، عدم نیاز به رنگ‌آمیزی ، قابلیت استفاده در محیط‌های با رطوبت بالا ، شکل‌پذیری و از بین رفتن هجوم حشرات و موریانه‌ها بوده است و به همین خاطر عمر این نوع چوب در مقایسه با چوب طبیعی بیش‌تر است و در نتیجه استفاده از آن در صنایعی مانند مبلمان بسیار منطقی است .

از طرف دیگر با این که استحکام آن به اندازه فلزات نیست ، ولی به خاطر قیمت مناسب‌تر و همچنین وزن سبکی که دارند ، در برخی حوزه‌های مصرف بر فلزات برتری دارد . چوب مصنوعی نوعی کالای جدید در کشور است و هنوز مصرف داخلی قابل توجهی پیدا نکرده است .

میز مدیریت آرک نود تیپ 132L

چوب راش یکی از فراوان‌‌ترین انواع چوب در ایران است . این چوب که مخصوص جنگل‌های مرطوب است ، برای ساخت خانه‌های روستایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد . چوب راش به رنگ کرم مایل به قرمز است و بافت ریز ، نیمه سنگین و سختی دارد . این چوب بیشترین استفاده را در ساخت مبلمان دارد . همچنین از این چوب برای ساخت در و پنجره نیز استفاده می‌شود .

این چوب به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره دیده می‌شود . بافت آن درشت و نیمه سخت و نیمه سنگین است . برخی از انواع آن نیز بافت سنگینی دارند . این چوب در برابر رطوبت و سایش مقاومت بسیار زیادی دارد و بسیار فشرده و محکم است . این چوب بهترین نوع چوب برای ساخت مبلمان ، کتابخانه ، میز و صندلی است . همچنین از آن برای ساخت پارکت نیز استفاده می‌شود .

چوب گردو از معروف‌ترین و بهترین چوب‌ها می‌باشد . این چوب ریز بافت ، نیمه سنگین و نیمه سخت است و رنگ آن از قهوه‌ای روشن تا تیره در نوسان است . این چوب دارای نقوش زیبایی است که آن را بسیار مناسب برای استفاده در کارهای هنری و تزئینی کرده است . همچنین این چوب در مقابل فشار ، کشش و خمش بسیار مقاوم است . چوب‌های تیره‌تر اغلب چوب‌های پیرتر هستند که دوام بیشتری نیز دارند .

چوب روسی فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمز است . این چوب سبک است و امکان ترک خوردن آن هنگام خشک شدن بسیار کم است . این چوب از کشور روسیه تهیه و وارد ایران می‌گردد و به همین دلیل به آن چوب ‌روسی می‌گویند .این چوب از درخت‌های کاج ، نوئل و نراد در کارخانه‌ها برش داده و بصورت پالت بسته‌بندی می‌شوند .  به دلیل خاصیت ارتجاعی و استحکامی که دارد ، بسیار مورد علاقه نجاران است . اگرچه باید دقت کرد که بافت نرم این چوب در قسمتهایی که حتما نیاز به رنگ‌کاری دارند استفاده نگردد .

این چوب درشت بافت ، نیمه سنگین و نیمه سخت است . نقش و نگارهای زیبایی دارد . همچنین در برابر ضربه دوام بالایی دارد . اگرچه نسبت به خمش نیز مقاومت نشان می‌هد . رنگ آن قهوه‌ای مایل به قرمز است و گاهی اوقات می‌توان رگه‌ های سبزی را نیز در آن دید . این چوب بسیار مناسب برای ساخت روکش است .

چوب چنار به رنگ سفید روشن تا قرمز مایل به قهوه‌ای دیده می‌شود . این چوب نیمه سخت و سنگین است و دوام بسیار بالایی دارد.

میز مدیریت نئو

در حال حاضر حدود ۸۰٪ از کارهای ساختمانی و دکوراسیون از طریق چوب‌های مصنوعی انجام می‌شود . این چوب‌ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند . در زیر به انواع مختلف آنها اشاره شده است .

PLYWOOD که با نام تخته سه‌لا نیز معروف است ، از چند لایه چوب نازک ساخته شده است . در واقع این نوع چوب مصنوعی در  ترکیب خود از چوب و ترمو پلاستیک استفاده می‌کند . بامبو ، پوسته بادام‌زمینی و کاه از دیگر موادی هستند که در حرارت بالا همراه با رزین  به این نوع چوب می‌توان اضافه کرد . پلی وود دارای مقاومت بالایی در برابر کپک ، دما و رطوبت است و این نشان از کیفیت بالای آن است .

لایه‌های چوب که برای پلی وود استفاده می‌شوند ، از طریق فشار و حرارت روی یکدیگر فشرده می‌شوند . این لایه‌ها به صورت عمود در زاویه ۹۰ درجه روی هم قرار می‌گیرند .  این نحوه قرار گیری به استحکام هرچه بیشتر چوب کمک می‌کند . به لطف این ترکیب ، قدرت تغییر شکل  مانند : پیچاندن و کشش در این نوع چوب‌ها به راحتی امکان پذیر می‌شود . لایه‌های چوبی با  رنگ‌های مختلفی برای ساخت این سازه‌‌ها استفاده می‌شوند . در ساخت محصولات صنعتی بسیاری  پلی وود به کار میرود . از آن جمله می‌توان به انواع دکوراسیون و مبلمان اداری و منزل اشاره کرد .

MDF (ام‌دی‌اف) مخفف کلمات Medium Density  Fiberboard می‌باشد . این یکی از پرطرفدارترین اشکال چوب مصنوعی است که برای طراحی داخلی ساختمان و مبلمان از آن استفاده می‌شود . ام‌دی‌اف ، یک فیبر فشرده با چگالی متوسط است ، که از ضایعات چوب آغشته به رزین در دمای بالا ساخته می‌شود . ام‌دی‌اف قابلیت بالایی برای روکش شدن دارد و می‌توان از انواع طرح‌ها و رنگ برای جلوه بخشیدن به آن استفاده کرد .

بالا بودن تنوع ، رنگ و طرح آن باعث شده تا در بسیاری از تجهیزات داخلی ساختمان مانند : درب‌ها و کابینت‌های آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرد . مواد تشکیل دهنده ام‌دی‌اف ، شامل فیبر چوب ، رزین اوره فرمالدئید ، آب و موم پارافین می‌باشد . از دیگر ویژگی‌های مثبت این نوع چوب می‌توان به مقاومت پذیری بالای آن در برابر آب ، گرما و رطوبت اشاره کرد . این محصول دارای معایبی نیز هست که از آن جمله می‌توان به آلرژی‌زا بودن آن اشاره کرد . همانطور که گفته شد در ترکیبات ام‌دی‌اف از فرمالدئید استفاده می‌شود .

HDF ( اچ‌دی‌اف ) این محصول مخفف کلمات High Density Fiberboard است ، که از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه ام‌دی‌اف است ولی با چگالی بالاتر که موجب مقاومت بیشتر آن نسبت به ام‌دی‌اف شده است HDF . برای ساخت کابینت یا مبلمان استفاده نمیشود . به دلیل سختی بالاتر آن نسبت به ام‌دی‌اف در نماهای داخلی ساختمان مانند : کف پوش‌ها بیشتر کارایی دارد . دلیل سختی و مقاومت پذیری بالای آن استفاده از رزین‌های صنعتی با کیفیت می‌باشد . رطوبت نیز روی این نوع چوب‌ها می‌تواند اثر منفی به جا بگذارد و موجب باد کردن آنها شود .

نئوپان از دیگر چوب‌های مصنوعی است که از خرده با چوب چگالی پایین ساخته شده است . برای ساخت نئوپان رزین و خرده چوب‌ها در حرارت بالا تحت فشار قرار می‌گیرند . نئوپان قابلیت استفاده بدون روکش را دارد . البته گاهی می‌توان از چوب طبیعی برای روکش آن استفاده کرد ، که در این صورت می‌توان از آن برای ساخت میز ، کمد و کتابخانه استفاده نمود .

کامپوزیت ، یک نوع چوب مصنوعی است که  با ضایعات چوبی و سایر مواد دیگر ساخته می‌شود . این نوع چوب مخلوطی از تراشه‌های پلاستیکی یا خرد شده ، رزین ، چسب ، تراشه‌های چوبی و خاک اره است . با ترکیب گرما و فشار ، این مواد به هم متصل و فشرده می‌شوند تا ماده‌ای بادوام و مقاوم در برابر هوا و رطوبت ایجاد شود . برخلاف برخی از محصولات چوب‌های مصنوعی ، کامپوزیت می‌تواند به علاوه یا منفی ۲٫۹۴ سانتی‌متر بیشتر در ابعاد خود منحرف شود . چوب کامپوزیت به طور معمول در سه رنگ قهوه‌ای ، سبز یا برنزه تولید می‌شود .

میز مدیریت دیاموند

همانطور که در اول متن اشاره کردیم چوب‌ طبیعی دارای ظاهر زیباتری هستند اما مصنوعات چوبی به دلیل قیمت کمتر و مقاومت بیشتر در برابر رطوبت کارایی بیشتری دارند . در این مقاله برای شما توضیح مختصری از چوب‌های طبیعی و انواع چوب مصنوعی داده‌ایم . نظرات و پیشنهاد‌ات خود را از راه ارتباطی زیر با ما در میان بگذارید .