کاربردهای نئوپان در ایران
کاربردهای نئوپان

امروزه نئوپان کاربردهای فراوانی دارد و به همین دلیل در بسیاری از کشورهای اروپایی پر مصرف است . در ایران نیز به آنکه تفکراتی از گذشته در مورد این فرآورده چوبی وجود داشته ، استفاده نئوپان در این کشور چندان جالب نمی‌باشد و کاملا برعکس اروپا ، مصرف آن کم است . اما با در نظر گرفتن تحولات امروزی ، گفتنی می‌باشد که نگاه به این تفکرات تغییر نموده است . بنابراین در این خبرنامه ، به بررسی کاربردهای چوب فشرده نئوپان در صنعت و ساخت در ایران می‌پردازیم .

کاربردهای نئوپان در ایران

ابتدا در بخش اول شما را با ویژگی‌های این متریال کاربردی آشنا می‌کنیم .

نئوپان به دلیل استفاده از چوب‌های ممتاز و فرآیند تولید خاص ، مقاومت بالایی به رطوبت دارد .

این ماده به دلیل ساختار فشرده خود ، استحکام و مقاومت فیزیکی بالایی دارد .

نئوپان با توانایی در تقلید از چوب اصلی ، ظاهری زیبا و چشم‌نواز ایجاد می‌کند .

این ماده به راحتی قابل شکل‌دهی است و می‌تواند به اشکال مختلف برش داده شود .

نئوپان به دلیل ساختار متراکم خود ، پایداری خوبی در برابر تغییرات دمایی دارد .

سطح نئوپان به خوبی رنگ‌ها را جذب می‌کند و برای رنگ‌آمیزی و تزئین مناسب است .

کاربردهای نئوپان در ایران

نئوپان به عنوان یک متریال چند منظوره ، در صنعت‌های مختلف از کاربردهای متنوعی برخوردار است که برخی از مهم‎ترین آن‌ها به شرح زیر هستند .

  1. ساخت انواع مبلمان ( اداری ، خانگی و … )
  2. صنعت ساختمان سازی
  3. صنعت خودرو سازی و …
کاربردهای نئوپان در ایران

رقابت نئوپان با دیگر متریال مصنوعی و حتی چوب طبیعی ، باعث تحولاتی در ویژگی‌ها و کیفیت آن شده است . با نظم بخشیدن در تولید این متریال و اطلاعات بروز در مورد قیمت و ویژگی‌های نئوپان ، می‌توان به درک بهتری از تحولات بازار نئوپان در ایران رسید . با اینکه امروزه استفاده از نئوپان در ایران نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است ؛ اما بازهم ایران نسبت به اروپاه مصرف بسیار کم‌تری دارد و همواره بسیاری از کاربردهای نئوپان در ایران نادیده گرفته شده است .

متاسفانه تلقی بیشتر مردم از این فرآورده چوبی به دهه‌ها پیش باز می‌گردد . زمانی که این فرآورده چوبی از تکنولوژی پایین‌تری بهره‌مند بوده و تنوعی در نوع محصولات آن وجود نداشته است . این تصور همچنان در ذهن اکثریت افراد جامعه وجود دارد . در دهه‌های پیش کیفیت چسب‌هایی که استفاده می‌شد ، پایین‌تر بود . بعلاوه روکش‌های ملامینه‌ای که امروز برای نئوپان استفاده می‌شود ، ضد آب و ضد خش است .

درباره مقاومت نئوپان در برابر رطوبت نیز باید به روکش‌های مقاومی اشاره کنیم که امروزه روی آن استفاده می‌شوند و همواره از آن به عنوان روشی که کاربرد نئوپان را دوچندان کرده است ، یاد می‌شود .

یکی دیگر از ذهنیت‌های اشتباهی که در مورد نئوپان وجود دارد ، در مورد مقاومت این محصول در برابر رطوبت است . امروزه با تکنولوژی‌های جدید و استفاده از روکش‌های مقاوم برابر رطوبت ، این موضوع در مورد نئوپان کاملا حل شده است .

با آگاهی بخشی بیشتر در مورد صنعت نئوپان ، مردم می‌توانند با استفاده‌های گوناگون از نئوپان‌ها محصولات متنوعی مختلف را به همراه روکش‌ها با کیفیت دریافت نمایند . وزن کم و پیچ‌خوری مناسب نئوپان را می‌توان از مشخصات این فرآورده چوبی برشمرد که منطبق با زندگی مدرن و مینیمال امروزه است ، همچنین این متریال دوستدار محیط زیست می‌باشد . در جهت پیدایش آن هیچ درختی قطع نمی‌شود و به راحتی قابلیت تبدیل به شکل‌های دیگر را نیز دارد که این مورد ، آن را قابل بازیافت می‌کند .

نئوپان به عنوان یک ماده ساختمانی متنوع با کاربردهای گسترده ، نقش مهمی در صنعت‌های مختلف ایران ایفا می‌کند . با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آن ، انتظار می‌رود که استفاده از این ماده در آینده نیز به عنوان یک جزء حیاتی در صنعت‌های مختلف ادامه یابد.

همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید