دکوراسیون سالن پذیرایی
دکوراسیون سالن پذیرایی

هر سالن و هر بخش و مکانی دارای دکوراسیونی است و هر کدام از این دکوراسیون‌ها دارای اصول‌ها و معیارهایی هستند که در هنگام طراحی ، چیدمان تو انتخاب آن باید به این نکات توجه نمود . دکوراسیون یک فضا از تأثیرگذارترین عواملی هستند که می‌‍‌توانند بر روی افراد حاضر در مکان تاثیرگذار باشند . بنابراین اتنخاب دکوراسیون از اهمیت بسیاری برخوردار است .

ما با کمک این مقاله می‌خواهیم شما را با یک دکوراسیون آشنا کنیم که بسیار کاربردی و مهم است . دکوراسیون سالن پذیرایی نیز مانند دیگر دکوراسیون‌ها دارای اهمیت ویژه‌ای است . هر مکانی اعم از اداری ، عمومی ، تفریحی ، منازل و … دارای سالنی به نام سالن پذیرایی می‌باشند که در ادامه‌ی مقاله می‌خواهیم شما را با این سالن ، عناصر دکوراسیون سالن پذیرایی ، نقش دکوراسیون سالن پذیرایی ، اصول طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی آشنا کنیم .

دکوراسیون سالن پذیرایی

در معماری غربی و اروپایی ، اصطلاحی برای اتاق عمومی منزل وجود دارد ؛ Living room  یا Lounge room که به معنای همان اتاق نشیمن است . سالنی در آپارتمان یا خانه مسکونی است که برای استراحت و معاشرت استفاده می‌شود و کاربرد دارد  و از این جهت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی در خانه‌هایی که فضاهای مجزا برای این دو کاربرد ندارند ، یکی تلقی می‌شود .

البته با توجه به مفاهیم تاریخی ، ممکن است اسامی دیگری هم داشته باشد ، مثلا سالن نقاشی یا Drawing room ! که البته بیشتر در خانه ها و قصرهای قدیمی استفاده می‌شده است . این سالن گاهی سالن یا اتاق جلویی یا Front room هم نامیده می‌شود که اتفاقا دلیل محکمی دارد . در بیشتر خانه‌ها ، سالن پذیرایی درست جلویِ ورودی است . در خانه‌های خیلی بزرگ و رسمی ، سالن پذیرایی معمولا یک سالن نسبتا کوچک و خصوصی در کنار اتاق خواب‌ها است . در قصر باکینگهام و کاخ سفید ، سالن‌های پذیرایی به این صورت ساخته شده‌اند .

بعد از جنگ جهانی دوم ، سالن‌های پذیرایی به کم استفاده‌ترین قسمت‌ها در خانه بدل شدند و حتی اسم سالن مرگ را گرفتند . سالن پذیرایی به معنای سالن زندگی یا نشیمن اما ، مفهومی است که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به وجود آمد و این روزها بیشتر برای فضایی استفاده می‌شود که ما در خانه‌هایمان برای استراحت و ریلکس کردن استفاده می‌کنیم .

در قسمت‌های مختلف دنیا ، سالن‌های پذیرایی به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند اما تمامشان همین هدف یکسان را دارند : جمع کردن کاربرانشان در یک فضای راحت است . در تعاریف ایرانی سالن پذیرایی ، سالنی است که از آن برای پذیرایی از میهمان‌ها استفاده می‌شود و اینجا تمایزش با سالن نشیمن که سالنی است که اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند مشخص می‌گردد ، سالن پذیرایی معمولا حالتی رسمی‌تر و طبق یک قانون نانوشته دکوراسیونی کلاسیک‌تر و مجلل‌تر دارد .

در معماری سنتی ایرانی سالن پنج دری کار کرد سالن پذیرایی را داشت ، چون بزرگ‌ترین سالن با پنج در بود . اما در خانه‌های عمدتا آپارتمانی امروزی سالن‌های جداگانه برای نشیمن و پذیرایی منظور نمی‌شود و ممکن است فقط فضاهای هال ، نشیمن و پذیرایی با مبلمان به بخش‌هایی مجزا تقسیم شوند و بر اساس نوع دکوراسیون و طراحی آن مشخص می‌شود که این سالن‌ها از هم جدا هستند .

بنابر همین موضوع دکوراسیون سالن پذیرایی امروزه بیش از پیش با اهمیت‌تر شده است و باید نسبت به عناصر دکوراسیون سالن پذیرایی و نوع طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی آگاه و آشنا بود .  

دکوراسیون سالن پذیرایی

چیدمان دکوراسیون سالن پذیرایی بسته به سلیقه و بو جه‌ی افراد دارد و نیز نوع و سبک محیط تأثیرگذار است اما همه‌ی آنها دارای اجزا و عناصری هستند که با به کارگیری آنها در محیط دکوراسیون سالن پذیرایی به وجود می‌آید . این عناصر به شرح زیر هستند .

  1. میز تلویزیون
  2. کمد ورودی
  3. کمد دیواری
  4. کمد دکوراتیو
  5. فلاورباکس
  6. مبل
  7. میز جلومبلی
  8. کتابخانه
  9. آباژورها

و …

در ادامه‌ی مقاله با برخی از آنها به طور جزئی و با انواع آنها آشنا خواهید شد .

این نوع میز همانطور که از اسمش مشخص است به عنوان جایگاهی برای تلویزیون طراحی و ساخته شده است . این میز در انواع جنس متریال چوبی ، MDF ، شیشه طراحی و ساخته می‌شود . میز تلویزیون MDF از یک چوب مصنوعی ساخته شده است که این چوب خود به تنهایی زیبایی ندارد اما روکش‌های MDF مانند روکش هایگلاس ، وکیوم و … دارای زیبایی و جذابیت هستند و نیز در انواع رنگ‌های زیبا و شکیل می‌باشند .

میز تلویزیون چوبی از جنس چوب طبیعی است این میز از چوب‌های مقاوم مانند چوب گردو ، افرا ، راش و … ساخته می‌شود و دارای رنگ‌های متنوعی است . میز چوبی مانند میز MDF دارای مقاومت بسیار در برابر ضربه و فشار است اما مانند MDF قیمت مناسبی ندارد و دارای قیمت نسبتا بالایی است چرا که متریال آن طبیعی است . میز تلویزیون شیشه بسیار برای فضاهایی با سبک دکوراسیون مدرن توصیه می‌شود . شیشه دارای شفافیت است که نور را می‌تاباند و مکانی دلباز ایجاد می‌نماید .

میز تلویزیون شیشه اغلب از شیشه‌ها مرغوب و مقاوم ساخته می‌شود اما باید نسبت به آن احتیاطی داشت تا ضربه‌ی محکمی وارد نشود و دچار آسیب نشود . این میز با دیگر متریال مانند فلز ترکیب می‌شود و بسیار شیک و زیبا است . اغلب میزهای تلویزیون دارای کمدها و کشوهایی برای قرارگیری لوازم جانبی از جمله DVD ، کتاب ، مجلات ، کابل‌ها ، کنسول بازی و … هستند .

میزهای تلویزیون که از عناصر مهم دکوراسیون سالن پذیرایی هستند و بسیار مهم و پرکاربرد در سالن‌های پذیرایی می‌باشند دارای انواعی بر حسب کاربری هستند . میزهای تلویزیون به طور کلی به دو دسته یعنی میز تلویزیون دیواری و میز تلویزیون زمینی تقسیم می‌شوند .

کمدهای ورودی در قسمت‌هایی از ورودی یک مکان قرار می‌گیرند و می‌توانند در قسمت پذیرایی منازل و دیگر مکان‌ها قرار گیرند . این کمد از عناصر دکوراسیون سالن پذیرایی است و در انواع متفاوتی از نظر جنس ، اندازه ، رنگ طراحی و ساخته می‌شود .

کمد ورودی  بر حسب جنس و متریال دارای 4 نوع است . کمد ورودی MDF ، کمد ورودی PVC ، کمد ورودی چوبی ، کمد ورودی فلزی . هر یک از این کمدها دارای انواعی از نظر رنگ و اندازه هستند که شما باید بر اساس دکوراسیون سالن پذیرایی خود ، سلیقه آن را انتخاب نمایید . همچنین از این کمد می‌توان به عنوان جا لباسی استفاده نمود و برخی از کمدهای ورودی دارای آیینه هستند و به این صورت نیز کاربرد دارند .

فلاورباکس‌ها بر گرفته از یک کلمه‌ی لاتین که به معنی جعبه گل هستند . این عنصر دکوراسیون سالن پذیرایی به عنوان گلدان کاربرد دارد اما به صورت متنوعی می‌باشد . فلاورباکس در انواع متنوعی اعم از فلاورباکس سفالی ، فلاورباکس سنگی ، فلاورباکس بتنی ، فلاوربکس شیشه‌ای ، فلاورباکس فلزی ، فلاورباکس چوبی ، فلاورباکس MDF طراحی و ساخته شده‌اند .

هر یک از این فلاورباکس‌ها در سایز و ابعاد مختلفی ساخته شده‌اند ودارای رنگ‌های بسیاری می‌باشند . همچنین فلاورباکس‌ها از نظر نوع کاربری متفاوت هستند . فلاورباکس آویزی ، فلاوربکس دیواری ، فلاورباکس زمینی .

میزهای جلو مبلی و یا میزهای عسلی از دیگر عناصر دکوراسیون سالن پذیرایی هستند که باید بر اساس نوع و مدل مبل‌های فضایمان انتخاب شوند . این میزها اغلب از جنس چوب طبیعی و MDF هستند . بر روی برخی از میزهای جلومبلی شیشه نیز قرار می‌گیرد و سبکی جدید ایجاد می‌نماید .

برخی از این میزها سطحی منبت کاری شده دارند و برخی دیگر از آنها دارای کشو و یا قسمت‌هایی برای جای‌گیری لوازم دکوری هستند . این میز مانند سایر عناصر و اجزای دکوراسیون سالن پذیرایی دارای انواع سایز و ابعاد ، طرح ، رنگ و اشکال مختلف هستند .

دکوراسیون سالن پذیرایی

ابتدا باید انواع سبک‌های دکوراسیون سالن پذیرایی و چیدمان اجزای آن را بشناسیم که در ادامه‌ می‌خواهیم شما را با سه سبک اصلی آن یعنی سبک غربی و اروپایی ، سبک شرقی و ژاپنی ، سبک ایرانی آشنا کنیم . در سالن‌های پذیرایی غربی که طراحی داخلی‌شان و دکوراسیون سالن پذیرایی آنها به تمام دنیا صادر کرده شده است و این روزها در بیشتر کشورها دیده می‌شود مبل ، چندین صندلی ، میز ، میز عسلی و یا جلومبلی ، کتابخانه ، تلویزیون ، میز تلویزیون ، آباژور و لامپ و فرش و قالی دیده می‌شود .

در بعضی از کشورها مثل بریتانیا و نیوزلند به صورت سنتی ، سالن‌های پذیرایی باید شومینه هم داشته باشند به یاد زمانی که سیستم گرمایش وجود نداشت و خانه ها فقط با شومینه گرم می شدند . در سالن‌های پذیرایی ژاپنی یا همان واشیتسوها ( Washitsu ) ، تاتامی وجود دارد . تشک‌های متعدد که افراد می‌توانند به راحتی رویشان بنشینند . شوجی یا همان درهای پنجره‌دار و فوسومای که همان پنل‌های مستطیلی برای جداسازی فضا هستند نیز وجود دارند .

که به نوعی به مینیمالیسم و خصوصی بودن فضا در سالن‌های ژاپنی که به سادگی مطلق معروف هستند کمک می‌کنند . در ژاپن تمرکز روی گرامیداشت و ایجاد گرما برای افراد است و نه سالن‌ها و اتاق‌ها . در سالن‌های پذیرایی ایرانی و در دکوراسیون سالن‌های پذیرایی ایرانیان معمولا همه‌ی وسایل دور یک فرش جمع می‌شوند و فرش که معمولا قالی ایرانی است به نوعی نقطه تمرکز سالن است . پذیرایی‌های قدیمی ایرانی معمولا دور تا دور خودشان پشتی و تشک داشتند که میزبان تعداد زیاد مهمان‌ها باشند .

پشتی را این روزها متاسفانه به جز اماکن تاریخی و سنتی ، معمولا جایی نمی‌توان دید . ما باید با در نظر گرفتن این سه اصل مهم و کلی در دکوراسیون سالن پذیرایی ، مناسب‌ترین را برای مکان خود انتخاب نماییم و عناصر و اجزای دکوراسیون سالن پذیرایی را بر یکی از این اصول‌ها بچینیم .

دکوراسیون سالن پذیرایی

سالن پذیرایی از مهم‌ترین بخش یک مکان خصوصا منازل است که دکوراسیون سالن پذیرایی بسیار مهم است . چرا که افراد هنگام ورود به مکان به این بخش توجه ویژه‌ای دارند و نیز این سالن جایگاهی برای میهمان‌ها است و از آنجایی که میهمان در همه‌ی جهان همه‌ی قشرها و نیز در تاریخ و رسومات ایران جایگاه ویژه‌ای دارند مکانی که قرار است از آنها پذیرایی شود نیز بسیار مهم می‌باشد و باید دکوراسیون سالن پذیرایی طوری باشد که در شأن افراد و میهمان‌ها و نیز مناسب سبک دکوراسیون معماری مکان موردنظر باشد .

دکوراسیون سالن پذیرایی

با کمک این مقاله شرکت طراحی مبلمان اداری آبادیس شما عزیزان را با یکی از مهم‌ترین دکوراسیون‌ها یعنی دکوراسیون سالن پذیرایی ، عناصر آن و نیز اصول مهم در طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی آشنا نمود . تا شما عزیزان بتوانید به بهترین نحو ممکن مناسب‌ترین دکوراسیون سالن پذیرایی فضای موردنظرتان را تشکیل دهید . همچنین شما را با نقش این دکوراسیون آشنا کرد تا بدانید که چقدر این مسئله و این دکوراسیون مهم است .

همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید