بهترین محصولات MDF
ام دی اف 16 میل
ام دی اف 16 میل چیست ؟

چوب MDF مانند سایر متریال‌ها و تمامی چوب‌ها دارای انواع متفاوتی است که این تنوع بسیار مهم هستند چرا که اگر نسبت به تمامی آن آشنا باشیم می‌توانیم بهترین را برای کار خود و محصول مورد نظرمان انتخاب نماییم . MDF دارای انواع متنوعی از روکش‌ها ، طرح و رنگ ، سایز و ابعاد است .

این تنوع روی ویژگی‌های محصول و مبلمان از این جنس تاثیرگذار است . یکی از این انواع MDF بر اساس سایز و ابعاد است و این موضوع بر محصولات MDF بسیار تاثیرگذار است . حال سوال پیش می‌آید که ام دی اف 16 میل چیست ؟ برای رسیدن به این سوال و این مطلب که ام دی اف 16 میل چیست به برخی خواهیم پرداخت . با کمک این مقاله می‌خواهیم شما عزیزان را با جواب این سوال که ام دی اف 16 میل چیست آشنا کنیم .

ام دی اف 16 میل

MDF ، در سال 1925 توسط مخترع ویلیام میسون به اختراع رسید . ویلیام میسون یکی از دوستان توماس ادیسون بود که به صورت اتفاقی به اختراع این مواد رسید . او که به دنبال استفاده‌های بهینه از باقیمانده‌های انواع چوب در کارخانه‌ها بود ، یک روز به طور اتفاقی فراموش می‌کند که ماشین‌آلات خود را خاموش کند و دستگاه‌های او به کار خود ادامه می‌دهند و ورقی نازک از چوب اما بادوام تولید می‌کنند .

میسون پس از این اتفاق ، اختراع خود را که ، یک ورقه چوبی با دوام با استفاده از تراش‌های چوب در دما و فشار بالا بود به ثبت رساند . تولیدکنندگان MDF تا سال‌ها بعد از این اختراع ، برای تولید MDF به روش میسون عمل می‌کردند و آن را به تکامل رساندند . امروزه MDF با استفاده از ماشین‌آلات فوق پیشرفته تولید و عرضه می‌شوند . اولین کارخانجات تخته فیبر ایران در دهه 1340 با نام فیبر رویال در بندر انزلی و فیبر بابلسر به بهره برداری رسید . نخستین کارخانه تولید MDF ایران در بهار 1383 با نام صنایع چوب خزر به بهره برداری رسید .

ام دی اف 16 میل

همانطور که گفته شد MDF در انواع متنوعی اعم از سایز و ابعاد ، روکش ، طرح و رنگ ساخته می‌شود و تمامی این موارد بر روی ویژگی‌های محصول MDF تاثیرگذار است . در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع MDF خصوصا از نظر سایز و ابعاد آشنا کنیم و به جواب این سوال که ام دی اف 16 میل چیست ؟ بپردازیم .

  • کلاس A ( انواع MDF نازک )
  • کلاس B ( انواع MDF ضخیم )
  • کلاس C ( MDF با فرمالدهید کم )
  • کلاس D ( MDF مقاوم در برابر رطوبت )
  • کلاس E ( MDF مقاوم در برابر حشرات و قارچ‌ها )
  • کلاس F ( مقاوم در برابر آتش )
  • کلاس G ( مقاوم و با چگالی بالا / HDF )
  • کلاس H ( MDF عایق حرارتی ، صوتی و … )
  • کلاس I ( انواع MDF با روکش تزئینی )
  • کلاس J
  • کلاس K
  • کلاس L ( انواع MDF هایگلاس )
  1. MDF خام : همانطور که از اسمش مشخص است این MDF مانند چوب طبیعی بدون روکش‌های تزیینی است و به صورت خام می‌باشد . این نوع MDF در ساختمان سازی ، مبلمان ، ساخت اسباب بازی ، ساخت آرک ، پارتیشن‌بندی و دیگر وسایل استفاده می‌شود و کاربرد دارد .
  2. MDF تخته فیبر چگالی بالا ( HDF ) : همانطور که تا الان گفته شد MDF یعنی تخته فیبر با چگالی متوسط اما این نوع MDF تخته فیبری است با چگالی بالا که به آن HDF می‌گویند . این نوع MDF چیست ؟ نسبت به چوب سبک تر است و بسیار سبک است و نیز در بسیاری از صنایع و ساخت مبلمان‌ها کاربرد دارد .
  3. MDF تخته فیبر با چگالی پایین ( LDF ) : این نوع MDF چیست ؟ این نوع MDF برعکس HDF دارای چگالی کم و پایین است و به عنوان عایق صوتی وحرارتی از آن استفاده می‌شود .
  4. MDF با روکش ملامینه : این روکش MDF چیست ؟ اغلب ورق‌ها و روکش‌های MDF موجود در بازار از همین روکش ملامینه هستند . معمولا با ضخامت 16 میلی متر تولید می‌شود . MDF با روکش ملامینه از رزین است و دارای مقاومت متوسطی می‌باشد و کاربر بسیار در زمینه مبلمان سازی ، سرویس خواب ، کابینت‌سازی ، میز ناهارخوری و … دارد .
  5. MDF با روکش لترون : این نوع MDF دارای قیمت ارزان و مناسبی است . این روکش معمولا بر روی ورق‌های نئوپان کشیده می‌شود و به دلیل زیبایی و جذابیتی که ندارد معمولا بر روی ورق‌های MDF که در کار دیده نمی‌شوند مانند داخل کمدها و کابینت‌ها و یا پشتا هایگلاس استفاده می‌شود .
  6. MDF با روکش هایگلاس : این روکش MDF چیست ؟ این روکش MDF بسیار پر طرفدار است . این روکش از MDF خام با روکش پلکسی گلس ساخته شده است . پلکسی گلس ماده‌ای است که همانند شیشه براق و درخشنده است اما از جنس پلاستیک است و نسبت به شیشه وزن سبکی دارد . ورق هایگلاس یک رو است و پشت آن معمولا ورق لترون استفاده می‌شود و این موضوع سبب می‌شود که وزن و قیمت آن کاهش یابد .
  7. MDF با روکش پلکسی گلس : این روکش شبیه به هایگلاس است اما مقاومت آن بسیار بیشتر از هایگلاس می‌باشد . این روکش بر روی MDF خام کشیده می‌شود بسیار مقاوم در برابر فشار ، ضربه ، خط و خش ، رطوبت است . به همین دلیل قیمت آن بسیار گرانتر از قیمت هایگلاس است .
  8. MDF با روکش HPL : این نوع MDF چیست و چه کاربردی دارد ؟ ورق HPL نمونه‌ی دیگری از فراورده‌های ساخته شده از MDF خام است که مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت ، حرارت ، تابش خورشید ، باد و باران و بسیاری موارد دیگر دارد . HPL ، متریالی ضد باکتریال است و به همین دلیل از آن در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها نیز استفاده می‌شود . مقاومت ورق HPL باعث می‌شود که از آن بتوان در قسمت‌های خارجی ساختمان و نمای بیرونی بنا نیز استفاده کرد .
  9. MDF با روکش PVC : PVC متریالی پلاستیکی و مقاوم در برابر رطوبت و آب است . به دلیل آنکه در پروسه ساخت کابینت و مصنوعات ساخته شده از ممبران ، MDF خام به صورت یکپارچه با روکش PVC ، وکیوم پوشانده می‌شود و در واقع ، هیچگونه درز یا شکافی بر روی کار وجود ندارد ، کابینت ممبران ، یا کمد و یا هر وسیله‌ی دیگری که از ممبران ساخته شده باشد ، ضد آب و ضد رطوبت به حساب می‌آید .
  10. MDF با روکش چوب طبیعی : این مدل MDF چیست ؟ یکی از زیباترین انواع روکش‌ها که بر روی MDF خام کشیده می‌شود ، چوب طبیعی است که باعث می‌شود سازه‌های چوبی ، با قیمت بسیار اقتصادی‌تر تولید شوند . برای تولید وسایل و لوازم روکش چوب ، MDF خام را با روکش طبیعی چوب ، کاور می‌کنند . دیگر نیازی نیست برای ساخت یک محیط کلاسیم و سلطنتی هزینه بسیار بابت خرید مبلمان با چوب طبیعی نمایید و با استفاده از این محصول MDF می‌توانید با قیمت بسیار مناسبی این محصولات را برای محیط مورد نظرتان تهیه نمایید .
  11. MDF منحنی یا هلال : این نوع MDF چیست ؟ MDF انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد ، به همین دلیل در پروسه ساخت آن می‌توان ، آن را به شکل هلال یا منحنی تولید کرد . از MDF هلال در فضاهایی که با کمبود فضا مواجه هستیم ، مانند آشپزخانه‌های مینیمال ، می‌توان استفاده کرد .
  12. MDF با رنگ پولیشی : این مدل MDF چیست ؟ رنگ پولیشی که بر روی MDF زده می‌شود ، باعث مقاومت بیشتر این متریال می‌شود ، اما این رنگ ، تحت شرایط خاصی بر روی MDF پاشیده می‌شود . کارگاهی که عملیات رنگ پولیشی در آن انجام می‌شود ، باید عاری از گرد و خاک و هر گونه آلودگی باشد . محصول تولیدی ، پس از هر بار رنگ‌شدن ، سمباده زده می‌شود و مجددا رنگ می‌شود تا محصول نهایی ، تمیز ، براق و یکدست باشد . این ویژگی ، باعث می‌شود که MDF با رنگ پولیشی ، قیمت نسبتا بالایی داشته باشد .
  13. MDF با روکش UV : یکی از جدیدترین انواع روکش MDF با روکش UV است . اغلب روکش‌های MDF در برابر نور خورشید مقاومت پایینی دارند اما MDF با روکش UV در برابر نور خورشید مقاومت بالایی دارد .

اینکه مقاومت سایر متریال‌ها در برابر نور خورشید پایین است به این معنی نیست که کیفیت پایینی دارند و نور خورشید زیاد باعث فرسودگی محصولات MDF نمی‌شود . سطح این نوع MDF از هایگلاس براق‌تر است . این روکش معمولاً 9 لایه است و پروسه ساخت طولانی دارد به همین دلیل قیمت بالایی دارد . این روکش در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم است .

همچنینی برخی از MDF ها با روکش‌های ضد قارچ ، ضد رطوبت و ضد حرارت ساخته می‌شوند . برخی از آنها با قط کم و برخی دیگر با قطر زیاد هستند . همچنین MDF هایی با فرمالدهید کم هستند که در ساخت مبلمان‌ها از آن استفاده می‌شود . این موارد از انواع روکش‌های MDF هستند که می‌توان گفت از اهمیت بسزایی برخوردار هستند اما یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی MDF و محصولات آن سایز و ابعادش است و می‌خواهیم به جواب این سوال که ام دی اف 16 میل چیست ؟ برسیم .

MDF مانند دیگر متریال‌ها دارای سایز و ابعادی است و منظور از MDF ، MDF خام است که این مورد نیز دارای انواعی از سایز و ابعاد می‌باشد و سایز MDF خام بر ویژگی‌های محصولات آن تاثیرگذار است . قصد داریم در این مقاله شما را با یکی از ابعاد MDF خام آشنا کنیم و به این سوال که ام دی اف 16 میل چیست ؟ پاسخ دهیم . ورق ام دی اف 16 میل در ابعاد زیر طراحی و ساخته می‌شوند :

  • 210 * 366
  • 183 * 366
  • 183 * 244
  • 122 * 244
  • 122 * 280
  • 210 * 280

 حال به پاسخ این سوال رسیدیم که ام دی اف 16 میل چیست ؟ و نیز این ورق MDF یعنی ام دی اف 16 میل در انواع متفاوتی در روکش‌ها ساخته شده است و در ساخت انواع متنوعی از مبلمان اعم از مبلمان اداری ، مبلمان خانگی ، مبلمان شرکتی ، مبلمان کتابخانه و … از ام دی اف 16 میل استفاده می‌شود .

ام دی اف 16 میل

پس از بررسی سوال ام دی اف 16 میل چیست ؟ و کاربرد ام دی اف 16 میل ، می‌خواهیم به مزایا و معایب این ورق MDF یعنی ام دی اف 16 میل و به طور کلی مزایا و معایب MDF بپردازیم .

  1. مقرون به صرفه بودن قیمت مناسب این ورق MDF یعنی ورق ام دی اف 16 میل
  2. به علت ساخت آن با خرده چوب‎‌ها و بازیافتی با استفاده و به کارگیری آن از قطع بی‌رویه‌ی درخت‌ها جلوگیری خواهد شد و کمکی به حفظ محیط زیست خواهیم کرد .
  3. قابلیت شکل‌دهی آسان
  4. مقاوم در برابر سرما و گرما
  5. دارای تنوع بسیار بالا
  6. مقاومت در برابر موریانه و حشرات و قارچ‌ها
  7. سطح بسیار صاف و تخته‌ای
  8. وزن سبک
  1. یکی از بزرگترین معایب MDF که از معایب ام دی اف 16 میل نیز است ؛ این است که ضد رطوبت نیست و MDF اگر در معرض آب قرار بگیرد به سرعت متورم می‌شود .
  2. MDF در برابر چوب طبیعی ضعیف‌تر است و در برابر فشار شدید مقاومت ندارد و در مرض فشار دچار ترک خوردگی و یا شکاف می‌شود . به همین دلیل طول عمر مبلمانی که با MDF ساخته شده نسبت به مبلمانی که با چوب طبیعی ساخته شده است ، کمتر است .
  3. MDF بسیار متراکم است . به همین دلیل کار با ورق MDF در نصب ، برش زدن و سنباده کشیدن سخت است و به بیش از یک نفر نیاز است .
  4. MDF حاوی فرمالدئید است و باعث تحریک ریه‌ها و چشم‌ها می‌شود و برای سلامتی مضر است .
  5. گرد و غبار تولید شده در هنگام تولید ‌MDF برای سلامتی و تنفس افراد بسیار خطرناک است .
ام دی اف 16 میل

شرکت طراحی مبلمان اداری آبادیس به بررسی این سوال یعنی ام دی اف 16 میل چیست ؟ قصد داشت شما را با انواع MDF از نظر روکش و سایز و خصوصا ام دی اف 16 میل که به جواب سوال ام دی اف 16 میل چیست ؟ برسد ، آشنا کند و نیز با کمک این مقاله شما را با مزایا و معایب آن آشنا کرد و کاملا نسبت به جواب این سوال که ام دی اف 16 میل چیست ؟ آگاه نمود .

همچنین مارا در ترب و ایمالز دنبال کنید